• Wants from Victoria's Secret

    Snart er det sommer og strandliv og jeg gleder meg så enormt! Ifjor følte jeg meg utilpass i egen kropp, men i år har jeg tenkt til å legge vonde tanker knyttet til kropp og selvbilde til side og være stolt av fremgangen min! Jeg er kanskje ikke så stram som jeg vil være enda, eller like brun som jeg ønsker, men det er greit for jeg jobber fortsatt med saken og i år er jeg fast bestemt på å nyte sommeren og strandlivet med barna mine.

    Her er noen sommerfavoritter fra Victoria's secret som snart kommer til å finne veien hjem til meg :)





    Q: HVA SYNES DERE OM SOMMERFAVORITTENE MINE FRA VS? 

    Nytt og fresht bloggdesign

    • Publisert 26.04.2014 kl.20:22. Ligger i kategorien: Blogg

    Nå som det nærmer seg sommer så følte jeg for å gjøre en endring på bloggen, friske den opp med litt sommerlige farger og jeg falt virkelig for dette søte bloggdesignet; bringebærrødt og hvitt med fin layout, just my cup of tea. Designet er laget av Kvdesign og kostet snaut 50,- , billig og veldig enkelt å legge inn på bloggen. Stolt over at jeg fikk det til til tross for litt knoting med headeren, men det gikk til slutt! 

    Q: HVA SYNES DERE OM DESIGNET? :) 

    Dagens økt og fokus på teknikk

    • Publisert 25.04.2014 kl.15:18. Ligger i kategorien: Trening

    Det er så deilig å starte dagen med en skikkelig styrkeøkt! Man får så utrolig mye energi av det, personlig blir jeg rene duracell-kaninen etter hver økt, får en skikkelig energiboost!

    Idag stod bein-og rumpeøkt på planen, dagens cardio utgikk da jeg kun hadde 1 time til rådighet. No time to waste!! Har av diverse årsaker ikke fått trent ben de siste to ukene så det var godt å få tatt i skikkelig idag, kroppen hadde nok godt av en liten "break" for jeg økte på vektene idag og følte meg litt ovenpå og det må jo være lov ;) Dessverre rakk jeg ikke over hele programmet før barnepassen stengte så var et par øvelser jeg måtte kutte, men det går greit.

    Jeg øvde på teknikk i strakmark idag, men jeg klarer ikke for bare livet å få kontakt med rumpa! Gleder meg til slutten av juni for da skal jeg ha noen timer med PT, trenger hjelp til å kvalitetetssikre øvelsene noe som er KJEMPEVIKTIG for feil teknikk = skader på sikt. Så før du smeller til med sykt tunge vekter,  husk på å ha teknikken inne! Jeg ser en lei tendens hos enkelte bloggere som tipser leserne sine om den eller den øvelsen når de knapt har kunnskap selv og det er så dumt, grunnen til at jeg ikke tipser om det ene eller det andre er fordi jeg ikke har kompetansen til det, det får være opp til faglærte å tipse og lære folk om øvelser, belastning mm jeg personlig holder meg til å dele hvilke øvelser jeg utfører, men that's it.


    Et stk klar 4-barnsmamma fit for fight! Treningstopp fra Nike, antishaketights fra Röhnisch

    Dagens økt

    Oppvarming: lett jogg på mølle i 6-7 min 8,6 km/t

    Leg curl 30 x 15 / 35 x 8 / 35 x 8

    Bulgarske utfall 10 kg x 15 à 2 serier

    Beinpress 125 kg x 10  à 3 serier

    Strakmark 40 x 6 / 30 x 5 / 30 x 5  - øve på teknikk

    Glutes i apparat 32,5 x 20 / 32,5 x 12

     

    Q: HAR DU TRENT I DAG? :)

    Med blanke ark

    • Publisert 24.04.2014 kl.21:09. Ligger i kategorien: Trening

    Påsken har for vane å bli spekket med søtsaker og snadder og jeg kan ikke telle på èn hånd hvor mange ganger jeg skeiet ut i ferien, men i likhet med alle høytider tok også påsken slutt og nå er det tilbake til hverdagen for fullt, jeg starter den med blanke ark. Jeg fikk erfare hvor dårlig magen min reagerer på gluten etter 3 måneder med glutenfri kost, magekramper og hele pakka ble plutselig hverdagskost og jeg fant ut at jeg faktisk ikke tåler gluten lenger - kanskje like greit? Jeg føler meg mye bedre på glutenfri kost, er aldri oppblåst eller har problemer med magen så jeg tror alle kunne hatt godt av å kutte ned på gluten i maten. 

    Påskeferien ble for vår del tilbrakt hjemme med familien, vi hadde besøk i fra nord og fikk mye hjelp til innendørs oppussing, vi har med andre ord ikke ligget på latsiden. Innimellom fikk jeg presset inn 2 treningsøkter og ettersom vi hadde barnevakt hjemme fikk jeg virkelig koblet helt av. Jeg pleier vanligvis å ha barna i barnepassen og selv om det bestandig har gått greit så klarer ikke hjernen helt å stenge av "hønemormodusen" noe som resulterer i at jeg stresser litt, er derfor ekstra godt å kunne ta en økt  uten å ha med barna. Tar meg god tid og virkelig nyter mitt eget selskap, det er så deilig og ikke minst etterlengtet for en hjemmeværende 4-barnsmor! 

    Før påske skrev jeg jo at jeg tester ut kardioprogrammene til Silje Mariela, for maksimal fettforbrenning, og selv etter knapp 1 uke på disse så merkes det G O D T! 15-20 minutter med intensive intervaller som kan ta livet av deg merkes fort, men jeg liker det! Ble litt lei av cardio og ikke minst 4x4 og 6x6-intervaller ifjor, og har stort sett holdt meg til strykerommet siden, men nå gleder jeg meg til hver cardioøkt fordi jeg V E T at de funker. Det er noe med det, når man virkelig gir jernet over tid så er det ekstra moro når man selv ser resultatene.


    Magen 15 måneder etter 4.fødsel

    I går hadde jeg en skikkelig kickass-økt med intervall på mølla etterfulgt av biceps-og tricepsøkt, jeg var ganske kake etter 20 minutter på mølla, men klarte å hente meg inn etterhvert. I det siste har det stått litt stille på øking av vekter for hver uke, men det er jo slik som skjer når man øker drastisk i styrke over en kort periode, har ligget på 12,5 kg pr vekt pr arm de siste ukene og før påske tenkte jeg å teste ut 15 kg, men det gikk ikke. Jeg sliter med venstre skulder etter en skade, men var nok heller ikke sterk nok, uansett tenkte jeg å teste ut 15 kg igår og jammen klarte jeg ikke 8 reps! Gjett om jeg var stolt etterpå, endelig noen skikkelige fremskritt! 


    Fra dagens økt 

    Q: HVORDAN HAR DIN PÅSKE VÆRT? 

    Lørdag, samtale med PT og påskebesøk

    • Publisert 12.04.2014 kl.17:05. Ligger i kategorien: Hverdags

    God helg! Vil takke for engasjementet rundt forrige innlegg om brystopererte mødre, har ikke fått svart på alle kommentarene, men det kommer :) Takk for innspill rundt temaet! 

    Idag var det så vidt jeg kom meg ut av senga, stiv og støl i kroppen etter å ha holdt på ute i hagen i hele går. Både nakken og skuldrene er kaputt og som om ikke det var nok kjenner jeg at jeg brygger på en liten forkjølelse, igjen. Sår hals, tett nese og hodepine samt frysninger av en annen dimensjon, åh det er så deilig! Eller ikke ;) men godt å få unnagjort vårens forkjølelser FØR sommeren i det minste.

    Til tross for  mørbanket kropp tenkte jeg å trene, hadde samtale med PT kl 13 idag og skulle etter planen trene etter denne, men den utgikk da formen ble dårligere og dårligere. Men, jeg fikk jo i det minste utbytte av samtalen. Tok kontakt med PT for å høre om han kan hjelpe meg videre mot målet mitt, jeg føler jeg står litt fast og at jeg trenger litt råd og veiledning fremover. Gikk igjennom hva han kan hjelpe meg med og jeg tror det blir veldig bra. Fikk med meg prisliste over de ulike pakkene og skal tenke på det til over helga, men jeg tror jeg allerede har bestemt meg for å gå for det. 

    Vi fikk besøk av svigers til påsken så samboeren og ungene var og hentet dem mens jeg "trente" tidligere idag. Kjekt å komme hjem til besøk, er alltid koselig. Ungene var i hundre og vi drakk kaffe før jeg fikk en liten gave fra svigermor, hun hadde nemlig strikket Skappelgenser til meg, noe jeg har ønsket meg lenge og den falt virkelig i smak! Deilig stor og myk, så denne kommer jeg til å bo i i hele påsken ;) 

     




    Brystopererte mødre = dårlig mødre?

    • Publisert 10.04.2014 kl.23:04. Ligger i kategorien: debatt

    :HÆ?! Skal DU brystopereres?Hvorfor det??
    Jo, fordi jeg vil pynte på fasaden etter svangerskap og vekttap, saker og ting henger og slenger
    :JA, men det er jo sjarmen ved å ha puppa 4 unger! Pass i hvert fall på å ikke få slike Dolly-pupper da

    Jeg leser stadig vekk debatter på nett om brystopererte mødre hvor det strømmer inn kommentarer om hvor dårlig forbilde man er for barna om man velger å legge seg under kniven for å fikse på det ytre, at man sender feil signaler til barna osv. Dette er noe jeg har tenkt på i det siste da jeg føler jeg havner litt innunder den kategorien som faktisk ønsker å fikse på det ytre etter mange svangerskap og fødsler. For senest 1 måned siden var jeg med i en debatt på en mammaside  hvor spørsmålet om plastisk kirurgi kom opp. Det haglet innpå med negative kommentarer om hvor lite innsikt man måtte ha som menneske om man faktisk målte lykke opp mot et godt selvbilde, at man ikke hadde den fjerneste anelse om hvordan mennesker lider rundt om i verden og ikke minst "hvilket forbilde er man for barna dersom man legger seg under kniven" Det er like mange ulike meninger om dette temaet som det er mennesker i verden, men fra en 4-barnsmors perspektiv skal jeg prøve å beskrive hvorfor jeg synes plastisk kirurgi er OK. 



    Det er ingen hemmelighet at kroppen forandrer seg når man blir gravid, men hvor mye er veldig individuelt og uforutsigbart. I mitt tilfelle var jeg 16 år, ung og uerfaren og visste svært lite om graviditet og de fysiske forandringer som medfølger. Jeg veide knappe 47 kg fordelt på mine 160 cm og var tynn som en flis, jeg hadde et usunt kosthold og livsstil og brydde meg lite om de små kiloene som kom snikende. Bryster, hofter, lår og rumpe var nærmest ikke-eksisterende inntil graviditeten var et faktum. Jeg som tidligere hadde vært tilnærmet flatbrystet fikk plutselig pupper og jeg elsket det! Jeg følte meg feminin, jeg ble selvsikker og følte meg vel med meg selv for første gang på lenge. Men lykken ble kortvarig for måneden før termin, når brystene forberedte seg på melkeproduksjon og ble store og tunge klarte ikke huden å følge med og resultatet ble et heng tilsvarende to brukte teposer. Drømmen om struttepupper gikk opp i røyk og jeg satt igjen med en maltraktert selvtillit, kun 17 år gammel. 



    Vonde følelser

    Siden jeg ble mamma har jeg tenkt på å legge meg under kniven for å pynte på fasaden, i 8 lange år har jeg tenkt opp og i mente, frem og tilbake. Jeg har gjort research, googlet og lest andres erfaringer. Til og begynne med ville jeg ta tiden til hjelp, men for hvert barn og ammeperiode ble det bare verre og selvbildet ble om mulig enda mer ødelagt. Vekttap har også forverret situasjonen og til tross for at jeg stolt over fremskrittene og egne prestasjoner har jeg det ikke bra på innsiden. Jeg har kjent på en skam så stor at den er tung å bære, jeg føler meg misdannet og lite kvinnelig. Jeg skammer meg over min egen kropp, føler meg uvel i bikini og skyr badeland og stranda med ungene pga sistnevnte. Det er ille og det er ikke noe moro å gå rundt og føle på disse følelsene. Jeg har båret på disse følelsene i nesten ett tiår og har bestemt meg for at jeg ikke orker å bære rundt på de lenger, jeg vil ikke føle meg ukomfortabel i egen kropp. Jeg har bestemt meg for brystoperasjon, jeg gjør det for min egen del for at jeg skal ha det bra, er det så ille? Gjør det meg til et dårlig forbilde for mine døtre?
     




    Argumentet om hvorvidt man er et dårlig forbilde for barna sine dersom man velger å la seg operere synes jeg fint lite om. For det første behøver man absolutt ikke å informere barna sine om man har latt seg operere, det er jo ikke alt vi informere barna våre om. Du forteller vel ikke barna om sexvanene dine? Neppe, så hvorfor skulle du da fortelle at du har gjennomgått plastisk kirurgi? Ok, så er kanskje barna så store at de legger merke til de fysiske forandringene, men du må likevel ikke gå dypere inn på temaet annet enn at du har gjennomgått en operasjon.

    For det andre forsvinner ikke de personlige egenskapene du har etter en operasjon, de aller fleste bli langt lykkeligere etter en slik operasjon fordi de trives med seg selv og i sin egen kropp og det vil gjenspeiles i hverdagene, kanskje forsterker det alle de positive egenskapene som følger av dette. Det er ikke til å stikke under en stol at ulike kroppskomplekser kan svekke og redusere livskvaliteten uavhengig om man har det bra ellers og de fleste har kanskje hørt uttrykket " en lykkelig mor gir glade barn"? Poenget mitt her er at man mest sannsynlig vil oppnå økt livskvalitet noe som gir økt selvtillit, bedre humør osv. hva er galt med det? 

    Man blir ikke automatisk en dårlig mor ei heller et dårlig forbilde fordi man har gjennomgått plastisk kirurgi, det er nok delte meninger om nettopp dette fordi noen kanskje føler at man sender feil signaler til barna sine med tanke på kroppsfokus osv. men det er faktisk mer skadelig for barnas fremtidlige selvtillit dersom mor (bevisst eller ubevisst) med kroppsspråk eller på annen måte tydelig viser misnøye i forhold til egen kropp. Jeg er til dels enig i at man sender feil signaler med tanke på kroppsfokus dersom man har helt feil syn på plastisk kirurgi og snakker høylytt om silikon, nesejobber, ansiktsløft og botox i huet og ræva foran barna, men er det virkelig så mange som gjør dette? Jeg snakker ikke høylytt om mine skavanker foran barna mine, jeg har heller ikke fortalt de at mamma skal brystopereres i nærmeste fremtid, det er som sagt ikke alt barna våre skal belemres med og dette er faktisk en av de tingene. Er jeg et dårlig forbilde for døtrene mine? Nei, det tror jeg ikke. Jeg vil de skal vokse opp med en lykkelig mamma som er komfortabel i egen kropp for dèt er å være et godt forbilde uavhengig om man er tynn eller tjukk, har stor eller liten nese, med eller uten dobbelthake, flat eller stor rumpe.


     

    Q: Hva synes du om plastisk kirurgi? Og hva mener du om mødre som legger seg under kniven?


    Mammasyndromet og hjemmelaget hudpleie

    • Publisert 09.04.2014 kl.15:14. Ligger i kategorien: Hverdags

    Som mor til 4 står jeg som oftest opp til travle morgenstunder hvor alle skal ha mat, eldste skal avgårde på skole. jentene skal kles og stelles osv. Midt oppi dette glemmer jeg ofte meg selv og plutselig kommer jeg på at jeg ikke har fått gått på do engang, håret stritter til alle kanter, tennene må pusses og pysjen må byttes med hverdagsklær som ofte blir en slitt joggebukse og kanskje en litt for stor genser. Kjenner du deg igjen?

    Jeg tror det er et slikt mammasyndrom, et sånt man utvikler etter at man har fått barn og som ofte kommer for å bli. Det er jo veldig behagelige klær og ikke minst praktiske ift daglige gjøremål.
    Jeg elsker behagelige klær, men behagelige klær trenger jo ikke alltid være joggisen. Jeg har en del fine klær i skapet, selv om jeg støtt klager over at jeg ikke har nok klær til min samboers store fortvilelse, disse blir ofte glemt bort i hverdagen takket være nettopp joggebuksa og de altfor store genserne. I dag fant jeg ut at jeg skulle droppe joggisantrekket og fant frem en hverdagskjole og tights, minst like behagelig på og ser 10x bedre ut! Deilig å føle seg fresh og feminin selv om man er hjemme med små barn.


    Kjole fra mycinnamongirl 

    De siste dagene har jeg følt meg uvel, jeg har sklidd helt ut på matfronten og siden jeg snart skal ha uka så føler jeg meg som det verste matmonsteret, et lite fråtsetroll. Jeg var temmelig utkjørt og sliten etter en dag med mye masing og tjasing fra de små og når kvelden kom skrek både hode og kropp etter egentid, så jeg fant frem hudpleieegenskapene mine og mekket meg naturlig,  hjemmelaget hudpleie rett fra kjøkkenskapet. Tente lys på badet, satte på musikk og brukte lang tid på å kure håret, barbere, skrubbe og nyte en deilig ansiktsmaske. Avsluttet med manikyr og pedikyr og tok livet med ro, det var noe jeg virkelig trengte og som jeg nøt hvert sekund av. Viktig å ta vare på seg selv i hverdagen. Siden jeg er opptatt av naturlig hudpleie som ikke koster skjorta så tenkte jeg å dele et par oppskrifter med leserne mine, dette er billig hudpleie og du får mye for pengene! 




    AVOKADO OG HONNINGMASKE 

    ♡ 1 avokado ♡ 1-2 SS honning
    ♡ Varm honningen et par sek i micro og bland inn med avokado ♡ Påfør huden med pensel/kost beregnet for hudpleie og la sitte i ca 10 min
    ♡ Skyll av med lunket vann ♡ Gå over med toner/tonic og serum+krem 


    KROPPSPEELING 
     
     ♡ 3 SS matolje/olivenolje/babyolje eller liknende ♡ 1-3 ts sukker ♡ 1 ts kaffe ♡ 1 ts bakekakao/rå kakaopulver 
     ♡ Varm oljen 10-30 sek i micro ♡ Bland ingrediensene og skrubb i vei ♡ Skyll godt av huden og smør huden med bodylotion 

    LEPPESKRUBB  

    ♡ 1 SS olje ♡ 1-3 ts sukker 
    ♡ Bland olje og sukker og skrubb i ca 1 min ♡ Skyll av med lunket vann og vips! Du har myke lepper 
     

     

    Sprettrumpe? Ja takk

    • Publisert 08.04.2014 kl.22:42. Ligger i kategorien: Trening

    Sommeren nærmer seg med stormskritt og de aller fleste av oss drømmer om å ta oss bra ut i bikini på stranda i år. Flat mage, slanke og stramme lår og en veltrent stuss er vel det vi begjærer og ønsker oss mest, jeg er en av de selv. Hva om jeg kan avsløre at du kan få en veldreid rumpe på bare noen få uker, kanskje til og med dager? Alt du må gjøre er å slenge deg med på en 30-dagers squatchallenge! Intens innsats er nøkkelen og her får du oppskriften 

     

    Hva er squats og hvordan utføres øvelsen? 

    Squats er bedre kjent som knebøy på norsk og det finnes forskjellige varianter uten at jeg skal gå videre inn på de ulike, nøkkelen til suksess er teknikk og denne må terpes. Det er lettere å utføre knebøy uten motstand, altså kun ved hjelp av egen kroppsvekt. Still deg foran et speil og studer din egen teknikk når du utfører den, det hjelper mye! Her er en liten illustrasjon 




    Plasser føttene med ca en skulderbreddes avstand, hold ryggen rett og gjerne armene frem slik som på bildet, brystet skytes litt fremover og blikket festes oppover.
    Hold magen inn under hele øvelsen
    Lat som om du setter deg ned på en stol, men pass på å ikke krumme ryggen! Tenk teknikk hele veien for å få denne til å sitte. 
    Husk at jo dypere knebøy jo bedre er det for stussen - ass to the grass! 

    Tips!
    Ønsker du litt motstand, men mangler utstyr? Selv tar jeg en av barna mine på skuldrene når jeg utfører mine squats ;)  




    Klar, ferdig, SQUAT!! 

    Pangtstart på uka og superintens økt av Silje Mariela

    • Publisert 07.04.2014 kl.21:59. Ligger i kategorien: Trening

    Hei!

    Det er en stund siden sist nå, har stått litt fast i bloggverden for tiden og rett og slett fått skrivesperre og da er det ikke noe moro å blogge som dere sikkert skjønner. Vurderer nå å gå tilbake til min gamle blogg, casakala, men vil ikke slutte å blogge om livsstilsendringen min siden den har blitt en vesentlig stor del av livet mitt ;)

    Idag startet jeg uka med et brak, var nede på trening 9.30,  lenge siden sist jeg trente så tidlig, men hadde en avtale med Line Merethe og gledet meg til å ta fatt på økta for idag skulle jeg teste et nytt program! Jeg er følger av Silje Mariela på fb og elsker tipsene hun kommer med, for bare noen få dager siden postet hun et nytt og superintenst cardioprogram på bloggen sin og denne måtte jeg prøve ut. Programmet er kort, men supereffektivt om det er fettforbrenning du er ute etter. Jeg trodde formen min ville være noe redusert da jeg ikke har trent noe særlig med cardio på et halvt års tid, men styrkeøktene har gitt kraftig uttelling for formen min var mye bedre enn da jeg løp som en gal på mølla! Så moro å bli positivt overrasket. Selve økta var tung, men det ga mersmak og jeg gleder meg til neste økt som for ordens skyld vil være noe annerledes, sjekk bloggen til Silje Mariela og bli med på runden du også! Men husk styrkeøkta hvis du ønsker en stram og feiende flott kropp til sommeren ;)

    Jeg elsker slike dager som dette, bare det å stå opp tidlig og komme seg ned på trening for en skikkelig økt, ja det gir så mye energi utover dagen og jeg føler jeg bobler av overskudd! Utrolig deilig, ingen tvil om at trening gjør noe med humøret :) Håper dere har hatt en flott start på uka og fortsetter å trene dere også ;)

    Dagens blinkskudd


    Mealprep for my kids, kveldsmat in the making!

    Vårfølelse, PT og kroppsanalyse

    • Publisert 01.04.2014 kl.13:33. Ligger i kategorien: Trening

    Hei og velkommen til aprilmåned! Det er deilig å tenke på at vi nærmer oss varme og late sommerdager, som jeg gleder meg!! 

    For tiden ligger jeg i hardtrening, hadde mye å ta igjen etter sykdomsperioden men er back in business nå og trener 3x i uka i tillegg til å være aktiv ellers. Jeg har holdt på med samme program i et par,tre måneder nå og føler på at jeg snart trenger noe nytt, derfor tok jeg kontakt med en personlig trener for å forhøre meg med hvilke muligheter jeg har for å nå målene mine så neste helg skal vi ha en kartleggingstime, blir spennende. Jeg føler jeg har kommet langt, men jeg er langt ifra noen ekspert og trenger litt oppfølging føler jeg. 

    Tilbake til overskriften, for et par uker siden booket jeg ny time til kroppsanalyse for å se om  programmet jeg har fulgt har funket, utrolig interessant! Jeg hadde min forrige kroppsanalyse i slutten av oktober ifjor, moro å sammenlikne med den jeg tok nå nylig. Jeg ble positivt overrasket og har bare enda mer lyst til å fortsette å holde kursen fremover, jeg tror jeg kan komme langt om jeg bare holder fokuset. 

    Kroppsanalyse oktober 2013 kontra mars 2014

    Vekt oktober 2013: 56, 0 kg
    Fettprosent: 22,7 %

    Vekt mars 2014: 52,5 kg
    Fettprosent: 18% (!!)

    Jeg anbefaler faktisk å ta en slik analyse, ikke for å være eller bli hysterisk opptatt av vekt og fettprosent mm, men for å se hvordan kroppen er sammensatt og få et overblikk over situasjonen din, på den måten kan du også se fremgangen din over tid. Jeg har x antall analyser inkludert i medlemsskapet mitt så jeg taper ingenting. Hvor mye en slik analyse koster varierer, man trenger nødvendigvis ikke oppsøke treningssenter da enkelte hudpleiesalonger, ernæringsfysiologer mfl. har slike apparater, google deg frem :) 


     

    Lillian

    25 år gammel 4-barnsmor som blogger om veien mot drømmekroppen.

    workoutmom Matbloggtoppen

    Kategorier

    Arkiv

    Bloggdesign

    Designmalen er kodet og designet av KvDesign
    hits