• Familieliv og trening - et innlegg rettet mot smbarnsforeldre

    Det er mange som har etterlyst et innlegg hvor jeg gr nrmere inn p hvordan jeg kombinerer trening med familielivet. Jeg kunne sikkert ha skrevet en eviglang liste med tips og rd i dette innlegget, men det gidder jeg ikke, i stedet tenkte jeg rett og slett vre brutalt rlig.

    Jeg fr ofte sprsml om hvordan jeg har tid til trene nr jeg har 4 barn og en samboer som jobber 3-skift. Svaret er sre enkelt, det er fordi jeg V I L. Jeg har alltid satt andres behov for mine egne, noe de aller fleste mdre vil kjenne seg igjen i, barna kommer frst, alltid. Mens andre p min alder var ute og festet satt jeg hjemme og bysset barn i svn og tok igjen husarbeid. Jeg var og er sjeldent ute og fester, ei heller er jeg flink til passe p f litt tid for meg selv, tid til hente meg inn etter lange dager med sutring, masing, klaging, krangling, husarbeid, lekser osv. Jeg flte jeg aldri hadde nok energi til komme meg igjenno alle dagens gjreml, i tillegg mislikte jeg det jeg s i speilet. Jeg flte meg som en stranda hvalross etter siste fdsel, alt disset og jeg var rett og slett ikke lykkelig. Jeg inns jo raskt at jeg mtte gjre noe med livsstilen min, bde p kostholds-og aktivitetsfronten. S hva gjorde jeg? Jeg tok grep.

    Jeg startet trene hjemme p stuegulvet mitt, foran tv'n med Jillian Michaels som personlig trener, jeg ble en flittig bruker av Lifesum (tidligere shape up club-appen) og loggfrte mltidene mine. Etterhvert gjenopptok jeg treningen p mitt lokale treningssenter og begynte trene 3-4 x i uka, noe jeg fortsatt gjr. Jeg har jo egentlig aldri tid til trene, det er alltid noe som kunne vrt gjort de timene jeg er borte, men jeg tar meg tid. Nr jeg trener koser jeg meg ekstremt mye, jeg fr vre meg selv fullt og helt, jeg er ikke mamma p trening jeg er Lillian. Jeg slapper av og tar den tiden jeg trenger, jeg fr tid til innhente meg og ser p treningen som "et pust i bakken", det er rett og slett blitt helt ndvendig for meg. Gjennom treningen fr jeg utlp for frustrasjon, aggresjon, glede, sinne, sorger og jeg fr mer overskudd og energi i utbytte, en vinn-vinn-situasjon.

    Drstokkmila er lang, det er kjent for de fleste, men for komme dit du vil s m du ta grep om livet ditt. Det er DU som er lsningen, hvor langt er du villig til strekke deg for n mlene dine? Jeg var villig til flytte fjell og da mtte jeg ut av komfortsonen min som en lang periode var i sofaen, under pleddet, foran tv'n, med sjokoladen i fanget. skape unnskyldninger er vi mennesker eksperter p, men det finnes faktisk ingen unnskyldning for ikke vre fysisk aktiv. Du trenger ikke medlemskap p et fancy gym, du m ikke ha de dyreste nikeskoene eller 2XU-tights for komme igang, du kan fortsatt starte prosessen IDAG selv om du t den sjokoladen til lunsj, det viktigste er at du VIL! Motivasjon og viljestyrke er det som skal til, uansett hvordan man vrir og vender p det. S hvor langt er du villig til strekke deg?

    Noen fordeler med fysisk aktivitet i hverdagen

    • Mer energi og overskudd, blir nesten som uttrykket "sex avler sex" - jo mer fysisk aktivitet i hverdagen desto mer overskudd
    • Bedre selvflelse
    • Bedre humr
    • Takler stress bedre
    • Bedre sexliv

    Happy birthday!

    Idag er det nyaktig ett r siden jeg vknet opp med rier og skjnte at fdselen var igang, var temmelig nervs og spent p en og samme tid. Jeg var mer enn klar til f hilse p vesla i magen, men med ekstrem fdselsangst s var nervene ganske tynnslitte. Etter mange trevte og bekymringsfulle timer kom en nydelig liten jente til verden p keiserlig vis 27.01.2013 kl 21.44 og med sine 3 sm kilo og 49cm var hun helt perfekt Lilja ble navnet hennes og hun er familiens solstrle, har bestandig et smil p lur som kan varme selv de hardeste og kaldeste hjerter. Gratulerer med dagen, lille venn! Mamma elsker deg kjempemye



    Q: Kunne dere tenke dere lese fdselshistorier?

    Disney on ice og late dager

    Denne helgen har gtt til husarbeid og late innendrsaktiviter, men det er faktisk godt av og til. P fredag hadde jeg en bra kt og kte blant annet p vektene, jeg som vanligvis ikke har klart mer enn 10kg pr arm pga en vond skulder (skade) kte til 12,5kg pr arm, temmelig stolt da ja. Er passelig mr og m i musklene fremdeles til tross for utstrekking etter kta, men det er bare snn det er. Etter kta bar det rett hjem for en kjapp vask og makeup fr jeg og de tre strste barna vendte snutene mot Oslo og Disney on ice i Spektrum. De elsker jo showet og det gjr jeg ogs m jeg innrmme, det bringer frem barndomsminner for jeg var faktisk p den aller frste forestillingen for over 20 r siden. Det er moro kunne ta med barna sine p slike ting, skape minner med dem. De koste seg masse og spiste bde sukkerspinn og popcorn til det tt ut rene omtrent, tredjemann ble som en propell etter sukkerinntaket, helt sykt se p! Det ble sen kveld p oss, men det gjorde ingenting for vi koste oss kjempemye og vi gleder oss allerede til neste rs forestilling.

    Igr hadde jeg behov for sove ut litt og fikk sove til 11, da var det komme igang med dagen og f unnagjort kjedelig husarbeid fr vi fikk kaffebesk. Kostholdet er vanskeligst holde i helgene synes jeg, men jeg motstod kaker, kjeks og snacks og forholdt meg til dietten min. Jeg sprakk litt p Oslo-turen, ikke mye men nok til slite med litt drlig samvittighet. N tygger jeg tyggis til den store gullmedalje nr stsuget melder seg, heldigvis tilhrer det sjeldenhetene n for tiden. Jeg hadde planer om ta en skikkelig kt idag, men vi fikk familiebesk p formiddagen/ettermiddagen s jeg fikk faktisk ikke tid fr det stengte, det gjorde meg strengt tatt ikke s mye idag for lysta var liksom ikke helt der etter ha vknet med mild hodepine og tett nese, satser p at jeg ikke blir forkjla og om jeg s blir s driter jeg i det og tropper opp p trening likevel!



    Vil forresten takke for alle ste og hyggelige tilbakemeldinger p innlegget "From fat to fit", det betyr utrolig mye for meg og jeg tar det med meg videre skal dere vite, s tusen hjertelig takk for gode ord :)

    Hvordan f tid til trene i tidsklemma

    Du har kanskje tenkt tanken p starte et nytt og sunnere liv og kanskje ogs gtt til det skrittet melde deg inn p nrmeste treningssenter, du fler deg lettet og glad for n skal ting skje og kanskje er du i toppform innen sommeren, men s kommer hverdagene som et slag i fjeset. Barn skal leveres i barnehage og p skole fr jobb eller skole venter, arbeidet venter og krever sitt, barn skal hentes p skole og i barnehage, du skal hjem og lage middag og kanskje kjre barn til diverse aktiviter etter ha hjulpet til med lekser,husarbeidet venter og innen klokka er 18 innser du at du ikke har hverken ork eller tid til trene fr kvelden er omme. Du mister motet og innser at det kanskje var naivt bli medlem p treningssenteret for nr skal du egentlig f tid til trene i denne tidsklemma??

    Jeg kjenner meg godt igjen i ovennevnte situasjon, jeg har selv 4 barn i alderen 0-7 r og med en samboer som jobber 3-skift tar jeg meg selv i ofte nske at dgnet hadde flere timer, det er fullt kjr fra vi str opp til vi legger oss, no kidding. Jeg fler dagene gr slag-i-slag og av og til m jeg klype meg selv i armen for sjekke at jeg faktisk lever. Jeg bestemte meg tidligere i r, etter fdt mitt 4.barn, at jeg mtte ta meg sammen og skape rom og tid til trening. Jeg var i elendig form og hadde noen kilo for mye p kroppen, noe som ikke akkurat gjorde min fysiske form noe bedre. Jeg bestemte meg for bli mer aktiv, trille turer oftere og trene hjemmefra. Mens minstejenta sov eller satt i vippestolen sin og fulgte med p meg trente jeg for harde livet med Jillian Michaels som PT og ofte trillet vi lange turer mens de strste var i barnehagen og p skolen, passet p f gjort dette nr jeg hadde litt tid til overs, dvs jeg tok meg tid. Husarbeidet kan godt vente en halvtime eller to uten at man skal vre ndt til f drlig samvittighet, dette er noe jeg har lrt etter noen r som mamma og husmor.

    Jeg tok opp treningen p det lokale treningssenteret i mai og det var utrolig godt komme igang igjen! Jeg passet p f trent mens de strste var i barnehagen og p skolen, minstejenta hadde jeg i barnepassen mens jeg trente og det gikk veldig fint. De aller fleste treningssentre har gratis barnepass og det er et supert tilbud til alle foreldre, det finnes bde p dagtid og kveldstid. N er det jo ikke alle som er i permisjon og som kan trene p dagen, det er jo ikke slik at jeg kan trene p dagtid bestandig heller og ettersom jeg har en samboer som jobber skift er jeg avhengig av kunne planlegge dagene litt, men alt gr med litt klktighet og sunn fornuft. Jeg prver rydde tid til trening i ukedagene enten p dagen eller kvelden, alt ettersom hvordan samboeren min jobber osv. Det er ikke alltid jeg fr tid til trene og det er greit, slik er det bare og jeg tar det ikke s tungt. Det gr fint an vre i aktivitet p dager man ikke fr trent, det holder g en rask tur eller kjre et enkelt program hjemme p stuegulvet, alle monner drar sier de. Her er mine tips til hvordan man fr tid til vre i aktivitet i en hektisk hverdag:




    TRENING I TIDSKLEMMA


    • Lag en oversikt over ukedagene; avtaler, mter, aktiviteter osv - samkjr uka med din partner om du har en
    • Ha treningsty og utstyr klar dagen i forveien, p den mten sparer du litt tid
    • Har du ikke mulighet for barnevakt book time i barnepassen, p den mten binder du deg til trening selv p de dagene du egentlig ikke har lyst
    • Legg hviledagene til dager du har mye p tapeten; avtaler, mter ol.
    • Skaff deg en treningspartner, det er gull verdt p dager man egentlig ikke har lyst til trene
    • Har du ikke tid til trene utenfor hjemme let etter et passende treningsprogram du enkelt kan bruke hjemme p stuegulvet, gjerne med egen kroppsvekt som motstand
    • G en rask tur, det holder med 30 minutter - pass p f opp pulsen
    • Vr aktiv med barna, lek med de inne som ute; dans, ha putekrig, hopp p trampolina med de, vr med i akebakken, st p skyter - her er det uendelig muligheter!
    • Prv tenk p trening som egentid og en pause i en hektisk hverdag, p den mten kan man unng lage tpelige unnskyldninger ovenfor seg selv
    • Ikke f drlig samvittighet over husarbeid som skulle vrt gjort, husarbeid kan vente en halvtime eller to
    • Husk at trening gir overskudd og enerig, det hjelper utrolig mye for travle smbarnsforeldre
    • Ikke g i kjelleren eller f drlig samvittighet hvis du faktisk ikke har tid til trene den eller den dagen






    #duckface

    Heihei!

    Deprimerende tilstand utendrs i dag, tittet ut av vindet p all den fine snen som for et kort yeblikk ga et snev av juleflelse bare for oppdage at den nesten er borte Typisk, nr den snen frst kommer s forsvinner den omtrent like raskt som den kom. Det er mildt og lyst ute til tross for tka, men jeg vet ikke om jeg har samvittighet til g meg en tur for alle barna hangler og er syke, er vel bare et tidsprsml fr jeg ogs m heise det hvite flagget. Hadde tenkt meg ned p trening, men vet ikke om pappaen takler 4 stk grinete, sure og syke barn p en gang.

    Til tross for syke barn og en natt med minimalt med svn er jeg ved god mot, enn s lenge. Mens to av fire sov fikk jeg tid til ordne hret og sminke meg litt, er blitt en racer p snt etter at jeg fikk barn, man blir mer og mer dreven og kan virkelig kunsten multitaske nr man har flere enn to barn. Nestminste jenta synes det er moro f vre med nr mamma ordner seg, lner noen sminkekoster og later som at hun sminker seg. Vi knipset noen bilder etter ha ordnet oss, lrte henne kunststykket lage trutmunn p bilder, man skal tidlig krkes haha. Hun er s st og god, rett og slett til spise opp!

    nsker dere en fin dag videre!

    Ikke bruk barna som unnskyldning for din latskap

    En av de dummeste unnskyldningene jeg har hrt for skippe trening/ fysisk aktivitet kommer fra mdre/fedre som hevder de ikke har tid fordi de har barn. Unnskyldningene er mange, jeg har hrt alt fra at dagene ikke har mange nok timer, at det er vanskelig f barnepass, det er for drlig vr, har ikke sovet nok osv, unnskyldningene vil ingen ende ta. Uansett hvordan man vrir og vender p det kommer jeg ofte frem til samme konklusjon og det er at unnskyldningene skyldes latskap. Ta f.eks unnskyldningen om ikke ha tid, for noe tull! Man fr ikke tid, man tar seg tid - det er en vesentlig stor forskjell. Hvordan tror du jeg fr tid til trene med 4 barn og en samboer som jobber skift? Jeg tar meg tid, jeg fr ikke tid.

    Det er vanskelig f barnepass sa du? De aller fleste treningssentre har barnepass og enkelte steder er det tillatt med barn i studio, dersom dette ikke er en mulighet kan man finne andre lsninger som f.eks. treningsprogrammer som enkelt lar seg gjennomfre innendrs i egen stue eller rett og slett benytte seg av naturen, her er det bare fantasien som begrenser.

    Drlig vr ute sa du? Har du ikke hrt ordtaket "Det finnes ikke drlig vr, bare drlig klr"? Akkurat denne unnskyldningen m vre blant de dummeste jeg har hrt og vitner virkelig om latskap. Jeg m ofte g til trening, det er ca 3 km hver vei, jeg gr uavhengig av vr og vind (satt p spissen, g ikke ut i snstorm eller lyn og tordenvr!)

    Har du ikke sovet nok sa du? Fysisk aktivitet gir deg mer energi og bedre svn, dessuten kan man ikke ta igjen tapt svn s slumre i sofaen er bare bortkastet tid. Du vil oppleve fle deg mer opplagt etter en god treningskt og fr dermed ganske mye utbytte av det, en vinn-vinn-situasjon for mor/far-og barn.

    Noen fordeler med fysisk aktivitet er

    • Bedre fysisk og psykisk helse - viktig for alle
    • Bedre svn - viktig for smbarnsforeldre
    • Mer energi - viktig for alle foreldre
    • kt sexlyst - veldig kjekt for smbarnsforeldre
    • Mindre stress - viktig for alle foreldre

    S hva venter du p? Dropp unnskyldningene og srg for helsen dinidag,gi barna dine en opplagt, mindre stressa og sprudlende forelder!


    meg og min yngste datter p snart 10 mneder

    Nb! Dette innlegget er ikke rettet mot foreldre som av rsaker ikke kan vre i fysisk aktivitet pga sykdom eller andre tilstander hos seg selv eller barnet/-a

    Lillian

    25 r gammel 4-barnsmor som blogger om veien mot drmmekroppen.

    workoutmom Matbloggtoppen

    Kategorier

    Arkiv

    Bloggdesign

    Designmalen er kodet og designet av KvDesign
    hits