• Du er hva du spiser - hva er du?

    • Publisert 09.05.2014 kl.15:29. Ligger i kategorien: debatt

    Du har sikkert hrt uttrykket fr du ogs, "du er hva du spiser", men jeg har ofte lurt p om det er noe i det. Det er jo ikke alle som blir store og kraftige av spise usunn mat, noen har meget hy forbrenning og eter alt de kommer over uten legge p seg ett gram og det er ganske utrolig. Jeg var slik fr, t skikkelig mye "sppelmat" (egentlig et stygt kallenavn p mat da det finnes millioner av mennesker som sulter daglig og ikke min favorittbetegnelse, men det er norsk for junkfood) og jeg la ikke p meg noe som helst, frem til jeg fikk barn og ble litt eldre. Jeg har egentlig hatt et litt forvrengt syn p hva som er sunt og hva som er usunt og det er frst n det siste ret at jeg har endret syn p saken. Blir man virkelig til det man spiser?

    Jeg har gjort et lite eksperiment den siste uken for se hva kostholdet faktisk gjr med kroppen over en kort periode. Jeg fikk en liten oppvekker etter psken, for gjennom hele hytiden ble det litt for mye av det gode og jeg klarte ikke legge vekk godteriet helt etter psken. Jeg gikk ikke opp i vekt, men midjemlet fortalte noe annet og det var frst n etter operasjonen at jeg flte at n mtte jeg ta meg sammen. S jeg droppet godteriet, ferdigfabrikata og gikk helt over til glutenfritt igjen, erstattet raske karbohydrater med proteiner i form av mye egg og kjtt, drakk mye vann, kaffe og grnn te. Resultatet var enormt p f dager. I lpet av 1 uke har jeg mistet flere cm rundt magen og formen er mye bedre, jeg er ikke en lat, trtt og sliten sofagris og det kribler i hele kroppen etter gjenoppta treningen.

    Midjeml mandag 05.05.14: 78 cm
    Midjeml fredag 09.05.14: 74 cm

    Fr noen ppeker at det umulig kan vre fett; ja, det er nok mye vann som har vrt rsaken til at midjen har krympet, men helt klart noe fett ogs. Nr jeg erstattet Pepsi Max med vann og grnn te begynte et evig maraton fra sofaen til toalettet og jeg svettet som en gris i hele gr. En god kombo mellom vann og fett har nok forsvunnet fra min midje den siste uken kun ved ta et grep om kosten. Jeg er ikke store jenta og har en lav fettprosent, jeg har ikke tenkt til g noe srlig ned i vekt, men jeg nsker meg en mer definert midje og da m man rett og slett kutte ned p de raske karbohydratene. Sommeren er like rundt hjrnet og da er det kjekt vite at det er de sm tingene som utgjr den store forskjellen, p sikt.



    Det er totaltbildet av hva vi putter i oss som forteller hvem vi er, jeg er av den oppfatning at det ikke finnes usunn mat bare usunne mengder, s hvis du fr drlig samvittighet over ha spist en burger p mkkern en gang hver tredje mned kan du slappe helt av, vi er tross alt mennesker og vi skal kunne nyte god mat og drikke, vi m bare passe oss for at at det ikke blir for ofte.


    Q: TROR DU DET LIGGER NOE I UTTRYKKET "DU ER HVA DU SPISER"?

    Hilde

    13.05.2014 kl.23:27

    Oi, tenkt s mye det har og si med mat! Dette var veldig interessant lesning, s takk :-)

    Jeg sliter selv med midjen, har en del fett der, mens resten av kroppen er ganske vanlig. Jeg sliter veldig med bli kvitt dette fettet. I tillegg skal jeg til Volvat og sjekke om det er noe jeg er allergisk mot, pga veldig mye oppblst mage. Jeg har cliaki, s jeg spiser ogs glutenfritt.

    Har du noe tips? Hva er det du spiser og hvordan trener du? Hva har hjulpet deg med miste overfldig fett rundt midjen? Det er s mye tips rundt omkring, men morro hre helt konkret fra noen som har klart det :-)

    Lillian

    15.05.2014 kl.20:37

    Hilde: Hei du og takk for hyggelig kommentar :) Jeg spiser faktisk glutenfritt, magen min har blitt som ny etter at jeg kuttet ut hvetemel bla. og det er deilig! Jeg prver kutte ut snacks ol n for jeg er dessverre "all or nothing" dvs at jeg har en lei tendens til spise godis ol hele helgen, jeg klarer ikke motst fristelsen dersom det skulle vre noe snacks igjen etter kosedagen :S S for min del m jeg kutte det ut. Ellers spiser jeg mye grnt (ikke frukt) og kjtt og fugl. Trener geriljacardio innimellom og ellers kun styrke, ingen spesielle program kun for mage,men dette skal jeg begynne med snart :) Styrke er absolutt det aller beste uansett hvordan man vrir og vender p det, jeg trente kun cardio ifjor vr/sommer og gikk ikke s mye inn rundt midjen fr jeg gjenopptok styrketreningen. Man m rett og slett ut av komfortsonen sin om man nsker de STORE forandringene :)

    Hilde

    19.05.2014 kl.15:22

    Tusen takk for svar :-)

    Jeg trener n kun cardio i et par uker, rett og slett for komme inn i en god rytme ved siden av styrketreninga.

    Det er mange som reagerer p gluten, i strre eller mindre grad. Veldig fint at det funka kutte ut det for deg:-) Jeg har spsit en del frukt, s kanskje jeg skal la vre det en stund? Drikker du smoothie, eller har du kutta frukt helt ut? Ja, skal man ha forandringer s m man virkelig jobbe for det :-)

    Lillian

    20.05.2014 kl.21:23

    Hilde: Jeg spiser svrt sjeldent frukt, jeg er mer glad i grnnsaker :) Frukt i store mengder er heller ikke sunt da det er mye fruktose i frukt og det er uheldig i store mengder, men frukt i mindre mengder er jo sunt :)
    Skriv en ny kommentar
    Lillian

    25 r gammel 4-barnsmor som blogger om veien mot drmmekroppen.

    workoutmom Matbloggtoppen

    Kategorier

    Arkiv

    Bloggdesign

    Designmalen er kodet og designet av KvDesign
    hits