• Du er hva du spiser - hva er du?

    • Publisert 09.05.2014 kl.15:29. Ligger i kategorien: debatt

    Du har sikkert hørt uttrykket før du også, "du er hva du spiser", men jeg har ofte lurt på om det er noe i det. Det er jo ikke alle som blir store og kraftige av å spise usunn mat, noen har meget høy forbrenning og eter alt de kommer over uten å legge på seg ett gram og det er ganske utrolig. Jeg var slik før, åt skikkelig mye "søppelmat" (egentlig et stygt kallenavn på mat da det finnes millioner av mennesker som sulter daglig og ikke min favorittbetegnelse, men det er norsk for junkfood) og jeg la ikke på meg noe som helst, frem til jeg fikk barn og ble litt eldre. Jeg har egentlig hatt et litt forvrengt syn på hva som er sunt og hva som er usunt og det er først nå det siste året at jeg har endret syn på saken. Blir man virkelig til det man spiser? 

    Jeg har gjort et lite eksperiment den siste uken for å se hva kostholdet  faktisk gjør med kroppen over en kort periode. Jeg fikk en liten oppvekker etter påsken, for gjennom hele høytiden ble det litt for mye av det gode og jeg klarte ikke å legge vekk godteriet helt etter påsken. Jeg gikk ikke opp i vekt, men midjemålet fortalte noe annet og det var først nå etter operasjonen at jeg følte at nå måtte jeg ta meg sammen. Så jeg droppet godteriet, ferdigfabrikata og gikk helt over til glutenfritt igjen, erstattet raske karbohydrater med proteiner i form av mye egg og kjøtt, drakk mye vann, kaffe og grønn te. Resultatet var enormt på få dager. I løpet av 1 uke har jeg mistet flere cm rundt magen og formen er mye bedre, jeg er ikke en lat, trøtt og sliten sofagris og det kribler i hele kroppen etter å gjenoppta treningen. 

    Midjemål mandag  05.05.14: 78 cm 
    Midjemål fredag 09.05.14: 74 cm  

    Før noen påpeker at det umulig kan være fett; ja, det er nok mye vann som har vært årsaken til at midjen har krympet, men helt klart noe fett også. Når jeg erstattet Pepsi Max med vann og grønn te begynte et evig maraton fra sofaen til toalettet og jeg svettet som en gris i hele går. En god kombo mellom vann og fett har nok forsvunnet fra min midje den siste uken kun ved å ta et grep om kosten. Jeg er ikke store jenta og har en lav fettprosent, jeg har ikke tenkt til å gå noe særlig ned i vekt, men jeg ønsker meg en mer definert midje og da må man rett og slett kutte ned på de raske karbohydratene. Sommeren er like rundt hjørnet og da er det kjekt å vite at det er de små tingene som utgjør den store forskjellen, på sikt. 



    Det er totaltbildet av hva vi putter i oss som forteller hvem vi er, jeg er av den oppfatning at det ikke finnes usunn mat bare usunne mengder, så hvis du får dårlig samvittighet over å ha spist en burger på mækkern en gang hver tredje måned kan du slappe helt av, vi er tross alt mennesker og vi skal kunne nyte god mat og drikke, vi må bare passe oss for at at det ikke blir for ofte. 


    Q: TROR DU DET LIGGER NOE I UTTRYKKET "DU ER HVA DU SPISER"? 

    Hilde

    13.05.2014 kl.23:27

    Oi, tenkt så mye det har og si med mat! Dette var veldig interessant lesning, så takk :-)

    Jeg sliter selv med midjen, har en del fett der, mens resten av kroppen er ganske vanlig. Jeg sliter veldig med å bli kvitt dette fettet. I tillegg skal jeg til Volvat og sjekke om det er noe jeg er allergisk mot, pga veldig mye oppblåst mage. Jeg har cøliaki, så jeg spiser også glutenfritt.

    Har du noe tips? Hva er det du spiser og hvordan trener du? Hva har hjulpet deg med å miste overflødig fett rundt midjen? Det er så mye tips rundt omkring, men morro å høre helt konkret fra noen som har klart det :-)

    Lillian

    15.05.2014 kl.20:37

    Hilde: Hei du og takk for hyggelig kommentar :) Jeg spiser faktisk glutenfritt, magen min har blitt som ny etter at jeg kuttet ut hvetemel bla. og det er deilig! Jeg prøver å kutte ut snacks ol nå for jeg er dessverre "all or nothing" dvs at jeg har en lei tendens til å spise godis ol hele helgen, jeg klarer ikke å motstå fristelsen dersom det skulle være noe snacks igjen etter kosedagen :S Så for min del må jeg kutte det ut. Ellers spiser jeg mye grønt (ikke frukt) og kjøtt og fugl. Trener geriljacardio innimellom og ellers kun styrke, ingen spesielle program kun for mage,men dette skal jeg begynne med snart :) Styrke er absolutt det aller beste uansett hvordan man vrir og vender på det, jeg trente kun cardio ifjor vår/sommer og gikk ikke så mye inn rundt midjen før jeg gjenopptok styrketreningen. Man må rett og slett ut av komfortsonen sin om man ønsker de STORE forandringene :)

    Hilde

    19.05.2014 kl.15:22

    Tusen takk for svar :-)

    Jeg trener nå kun cardio i et par uker, rett og slett for å komme inn i en god rytme ved siden av styrketreninga.

    Det er mange som reagerer på gluten, i større eller mindre grad. Veldig fint at det funka å kutte ut det for deg:-) Jeg har spsit en del frukt, så kanskje jeg skal la være det en stund? Drikker du smoothie, eller har du kutta frukt helt ut? Ja, skal man ha forandringer så må man virkelig jobbe for det :-)

    Lillian

    20.05.2014 kl.21:23

    Hilde: Jeg spiser svært sjeldent frukt, jeg er mer glad i grønnsaker :) Frukt i store mengder er heller ikke sunt da det er mye fruktose i frukt og det er uheldig i store mengder, men frukt i mindre mengder er jo sunt :)
    Skriv en ny kommentar
    Lillian

    25 år gammel 4-barnsmor som blogger om veien mot drømmekroppen.

    workoutmom Matbloggtoppen

    Kategorier

    Arkiv

    Bloggdesign

    Designmalen er kodet og designet av KvDesign
    hits