• Slik gikk jeg ned 30 kg - med oppskrifter

    • Publisert 15.05.2014 kl.21:52. Ligger i kategorien: Kosthold

    Ved flere anledninger har jeg blitt spurt om hva slags mat jeg spiser, hvilken diett jeg gr p, oppskrifter, treningsprogram ol. Jeg gikk ned 30 kilo (inklusiv babykilo) p ett r, det har vrt en lang vei g og det har vrt beintft. Jeg var ikke den strste jenta i utgangspunktet og det har tatt sin tid, men jeg har sakte men sikkert klart ta av mye likevel og jeg er ekstremt stolt av meg selv som har klart prestere, for jeg hadde helt rlig ikke regnet med at jeg ville klare alt jeg har klart da jeg startet denne prosessen ifjor. Back to the case, idag tenkte jeg dele "oppskriften" min, hvordan jeg klarte ta av meg s mange kilo uten g noe srlig p spesielle dietter som NOKA, Herbalife ol.





    LIFESUM

    Da jeg begynte slankeprosessen ifjor lastet jeg ned Shapeup-club appen som n gr under navnet Lifesum. Dette er en app hvor du kan loggfre mltider og treningskter, du kan registrere hva du veier, hvor hy du er, midjeml ol samt delml og hovedml. Det er en haug med matvarer som er lagt inn i forskjellige kategorier og som forteller nringsinnhold og finner du ikke det du leter etter kan du scanne strekkodene p produktene og legge de inn selv, veldig kjekt. Ut ifra utgangspunktet ditt og delml/hovedml regner appen ut ditt daglige kcalinntak dvs. det du skal ligge p for g ned i vekt. Jeg hadde god erfaring med appen og var en flittig bruker lenge, br absolutt prves. Du finner den bde for Iphone og android.

    NOKA-DIETTEN

    I mai ifjor samarbeidet jeg en kort periode med NOKA-dietten hvor jeg fikk teste ut flere produkter, jeg var veldig fornyd og gikk p denne dietten i 2 mneders tid. I lpet av denne perioden gikk jeg ned ytterligere 5-6 kg, men jeg ble voldsomt plaget av halsbrann noe som skapte ubehag i halsen. Legeunderskelse hos halsspesialist pviste overproduksjon av magesyre og et betent og hovent spiserr, jeg skjnte til og begynne med ikke hva det kom av, men etter ha testet ut flere matvarer/drikker ol fant jeg ut at disse plagene oppstod/blusset opp ved inntak av NOKA-produkter, jeg valgte dermed kutte ut disse produktene. Men jeg kan jo ikke si meg noe annet enn fornyd med vekttapet, s tommel opp for det.

    Et normalt kosthold

    Etter NOKA-dietten fortsatte jeg loggfre maten jeg spiste samt fysisk aktivitet og t stort sett normalt. Holdt meg unna sukker, ris, pasta, poteter og hvetemel. Erstattet brd med knekkebrd og havregrynsgrt, testet ut flere lavkarbo-oppskrifter og forholdt meg til tallerkenmetoden (1/3 kjtt, 1/3 grnt og 1/3 ris, pasta eller potet som ble erstattet med andre alternativer som blomklmos). Jeg begynte p bootcamp og fikk beskjed om spise mer noe jeg ogs begynte med selvsagt i kombinasjon med hard fysisk aktivitet, resultatet var at fettprosenten gikk ned og jeg bygde muskler. Jeg gikk ned ytterligere 4 kg og var veldig fornyd med endelig n 2.delml.


    Glutenfritt

    Etter juleferien begynte jeg p et 12-ukers kostholds-og treningsprogram skreddersydd meg og mine behov. Denne innebar glutenfri kost, jeg var skeptisk til og begynne med, men merket hvor raskt kroppen bedret seg og hvor fort jeg gikk ned i vekt. Magen sluttet vre oppblst og jeg hadde mye mer energi i hverdagen. Spiste mer proteiner og grnt og bygde en del muskler, resultatet var at fettprosenten stupte fra 22,7% til 18% p f uker - ekstremt morsomt og ikke minst spennende se kroppen endre seg p s kort tid. Har ikke vrt like flink etter psken, men jeg har jo dietten og kommer til kjre denne n mot sommeren. Jeg gr aldri over til glutenholdig kost igjen, aldri.

    En typisk frokost for meg kan se slik ut

    - Knekkebrd med kjttplegg, makrell i tomat med rdlk/agurk, skummet melk og kaffe

    - Omelett, kokt eller stekt egg, skummet melk og kaffe

    - Havregrynsgrt , skummet melk og kaffe

    En typisk lunsj for meg kan se slik ut

    - Omelett og salat samt vann, evt 1 kopp grnn te eller kaffe

    - Salat med valgt tilbehr samt vann og kaffe

    - Knekkbrd evt. brdskiver med sunt og magert plegg

    En typisk middag

    - Kylling, salat og stpotet samt vann evt. Pepsi Max eller Farris

    - Kjttmiddag som spagetti, lasagne med speltlomper, taco p fredager

    - Wok med kylling eller svin

    Kveldsmat

    - Ciabatta/ brdskiver med kokt egg

    - 2 eller 3 knekkebrd med sunt og magert plegg

    - Cottage cheese med lett syltety eller Waldens pancakesyrup








    Dette er ikke oppskrifter fra mitt kostholdsprogram, dette er mat jeg spiser daglig med inspirasjon fra bker, fitnessbloggen og instagramsider

    Jeg er ikke noen tilhenger av spise lite og ofte, det er i mine yne bare tull og vs. Vi er alle bygd forskjellig og dersom du spiser 3-4 mltider pr dag s fortsetter du med det, men bytter heller ut matvarene med sunnere alternativer og spiser mindre porsjoner (gjelder middag, stopp nr du fler deg mett). Det er helt greit ha sm mellommltider. Jeg personlig har alltid spist 3-4 mltider ila dagen og kommer aldri til gjre om p det, det er slik kroppen min fungerer og det er jeg fornyd med.

    TRENINGEN

    Det er ingen hemmelighet. For g ned i vekt m du ut og rre p deg. Ingenting kommer gratis og i hvert fall ikke drmmekroppen, den m jobbes for! Jeg begynte trene p mitt eget stuegulv etter siste fdsel og gjenopptok treningen p mitt lokale treningssenter et par mneder etter. Jeg gikk mye turer og nr jeg skulle til trening hadde jeg med meg minstejenta som da var baby, hun var i barnepassen og det har gtt fint fra dag n, vi gikk til og fra trening totalt 6 km 3-4x i uka.

    Jeg, i likhet med veldig mange andre jenter, trente mye cardio. Jeg eide omtrent mlla og lp gjerne 7-12 km pr kt 3-4 x i uka. Jeg gikk selvsagt ned i vekt, men kroppen ble ikke noe srlig strammere. Mlet mitt var f bukt med fettet fr jeg gikk over til styrketrening slik at jeg kunne bygge muskler, men jeg endret mening og fikk laget et styrkeprogram som jeg fulgte et par, tre uker inntil jeg begynte p et 9-ukers bootcamp-opplegg. Dette programmet var en god kombinasjon av hard cardio og styrke, jeg smalt til med en 4-splitt og tok meg vann over hodet, men jeg gjennomfrte og fikk resultater.

    Etter jula begynte jeg som nevnt ovenfor p et ganske tft treningsprogram og i kombinasjon med et strengt kosthold som ikke hadde rom for utskeielser (jeg skeiet ut flere ganger likevel) gikk jeg ned ytterligere 5 kilo og ligger n der jeg vil ligge, vektmessig.

    Jeg har lrt sinnsykt mye og interessen for styrketrening ekspanderte noe som har gjort at jeg fra og med sommeren kommer til jobbe hardt mot en eventuell fitnessdebut. Jeg har snakket med PT og kommer til ha noen timer med vedkommende for kvalitetssikre treningen min, rett og slett skjerpe teknikken min i forskjellige velser, jeg vil ogs f et program som et mlrettet mot Bikini fitness-drmmen min og jeg ser virkelig frem til begynne.




    Dette ble lengre enn planlagt, men i stedet for dele nyaktig hva jeg spiser til hvert mltid og nyaktig hva jeg trener og hvor ofte jeg trener s synes jeg det er viktig f frem at forandringer tar tid. Det er snakk om en ganske stor omveltning i livet ditt, nemlig en helt ny livsstil. Vi er jo alle forskjellig og jeg vil ppeke at hva jeg spiser og hva jeg trener fungerer for meg, det er ikke dermed sagt det vil fungere for deg eller Ola Nordmann i gata. Jeg ser en stor og ganske lei tendens til bloggere som tipser om bde det ene og det andre uten helt ha fattet dette, vi er tross alt bygd forskjellig. Det er supert dele oppskrifter, men jeg personlig vil ikke dele nyaktig hvor mye jeg spiser av det ene eller det andre for jeg kan jo ikke love at det vil hjelpe akkurat deg, det er tross alt ikke snakk om noen mirakelkur, men en livsstilsendring.

    missthoren

    15.05.2014 kl.23:06

    Du er utrolig flink!

    Levepositivt

    15.05.2014 kl.23:24

    Hiiiha.. Alt er mulig:)))) gikk selv ned 16 kilo med steinalder dietten, og trente en god del:) lykke til videre..

    Emilie

    16.05.2014 kl.01:02

    S flink du er!!

    16.05.2014 kl.11:31

    Du har da gtt p noka du.. ? :)

    http://workoutmom.blogg.no/1382560511_en_ny_start.html

    Lillian

    16.05.2014 kl.11:42

    Anonym: ja og det skrev jeg jo i innlegget, til gjengjeld gikk jeg ikke lenge p noka pga helseplager.

    Hanne

    16.05.2014 kl.14:26

    Du har vrt veldig flink!!! :)

    Imponerende! :)

    Lillian

    16.05.2014 kl.18:32

    HANNE M. STEINNES: Takk for det :)

    Lillian

    16.05.2014 kl.18:33

    Emilie: Takk for det :)

    Lillian

    16.05.2014 kl.18:33

    Levepositivt: Det meste er mulig s lenge viljen er der. Takk for det :)

    Lillian

    16.05.2014 kl.18:33

    missthoren: Takk :)
    Skriv en ny kommentar
    Lillian

    25 r gammel 4-barnsmor som blogger om veien mot drmmekroppen.

    workoutmom Matbloggtoppen

    Kategorier

    Arkiv

    Bloggdesign

    Designmalen er kodet og designet av KvDesign
    hits