• Slik gikk jeg ned 30 kg - med oppskrifter

    • Publisert 15.05.2014 kl.21:52. Ligger i kategorien: Kosthold

    Ved flere anledninger har jeg blitt spurt om hva slags mat jeg spiser, hvilken diett jeg går på, oppskrifter, treningsprogram ol. Jeg gikk ned 30 kilo (inklusiv babykilo) på ett år, det har vært en lang vei å gå og det har vært beintøft. Jeg var ikke den største jenta i utgangspunktet og det har tatt sin tid, men jeg har sakte men sikkert klart å ta av mye likevel og jeg er ekstremt stolt av meg selv som har klart å prestere, for jeg hadde helt ærlig ikke regnet med at jeg ville klare alt jeg har klart da jeg startet denne prosessen ifjor. Back to the case, idag tenkte jeg å dele "oppskriften" min, hvordan jeg klarte å ta av meg så mange kilo uten å gå noe særlig på spesielle dietter som NOKA, Herbalife ol. 





    LIFESUM

    Da jeg begynte slankeprosessen ifjor lastet jeg ned Shapeup-club appen som nå går under navnet Lifesum. Dette er en app hvor du kan loggføre måltider og treningsøkter, du kan registrere hva du veier, hvor høy du er, midjemål ol samt delmål og hovedmål. Det er en haug med matvarer som er lagt inn i forskjellige kategorier og som forteller næringsinnhold og finner du ikke det du leter etter kan du scanne strekkodene på produktene og legge de inn selv, veldig kjekt. Ut ifra utgangspunktet ditt og delmål/hovedmål regner appen ut ditt daglige kcalinntak dvs. det du skal ligge på for å gå ned i vekt. Jeg hadde god erfaring med appen og var en flittig bruker lenge, bør absolutt prøves. Du finner den både for Iphone og android.

    NOKA-DIETTEN 

    I mai ifjor samarbeidet jeg en kort periode med NOKA-dietten hvor jeg fikk teste ut flere produkter, jeg var veldig fornøyd og gikk på denne dietten i  2 måneders tid. I løpet av denne perioden gikk jeg ned ytterligere 5-6 kg, men jeg ble voldsomt plaget av halsbrann noe som skapte ubehag i halsen. Legeundersøkelse hos halsspesialist påviste overproduksjon av magesyre og et betent og hovent spiserør, jeg skjønte til og begynne med ikke hva det kom av, men etter å ha testet ut flere matvarer/drikker ol fant jeg ut at disse plagene oppstod/blusset opp ved inntak av NOKA-produkter, jeg valgte dermed å kutte ut disse produktene.  Men jeg kan jo ikke si meg noe annet enn fornøyd med vekttapet, så tommel opp for det.

    Et normalt kosthold 

    Etter NOKA-dietten fortsatte jeg å loggføre maten jeg spiste samt fysisk aktivitet og åt stort sett normalt. Holdt meg unna sukker, ris, pasta, poteter og hvetemel. Erstattet brød med knekkebrød og havregrynsgrøt, testet ut flere lavkarbo-oppskrifter og forholdt meg til tallerkenmetoden (1/3 kjøtt, 1/3 grønt og 1/3 ris, pasta eller potet som ble erstattet med andre alternativer som blomkålmos). Jeg begynte på bootcamp og fikk beskjed om å spise mer noe jeg også begynte med selvsagt i kombinasjon med hard fysisk aktivitet,  resultatet var at fettprosenten gikk ned og jeg bygde muskler. Jeg gikk ned ytterligere 4 kg og var veldig fornøyd med å endelig nå 2.delmål.


    Glutenfritt 

    Etter juleferien begynte jeg på et 12-ukers kostholds-og treningsprogram skreddersydd meg og mine behov. Denne innebar glutenfri kost, jeg var skeptisk til og begynne med, men merket hvor raskt kroppen bedret seg og hvor fort jeg gikk ned i vekt. Magen sluttet å være oppblåst og jeg hadde mye mer energi i hverdagen. Spiste mer proteiner og grønt og bygde en del muskler, resultatet var at fettprosenten stupte fra 22,7% til 18% på få uker - ekstremt morsomt og ikke minst spennende å se kroppen endre seg på så kort tid. Har ikke vært like flink etter påsken, men jeg har jo dietten og kommer til å kjøre denne nå mot sommeren. Jeg går aldri over til glutenholdig kost igjen, aldri. 

     

    En typisk frokost for meg kan se slik ut

    -  Knekkebrød med kjøttpålegg, makrell i tomat med rødløk/agurk, skummet melk og kaffe 

    - Omelett, kokt eller stekt egg, skummet melk og kaffe 

    -  Havregrynsgrøt , skummet melk og kaffe 

     

    En typisk lunsj for meg kan se slik ut 

    - Omelett og salat samt vann, evt 1 kopp grønn te eller kaffe 

    - Salat med valgt tilbehør samt vann og kaffe 

    -  Knekkbrød evt. brødskiver med sunt og magert pålegg 

     

    En typisk middag 

    - Kylling, salat og søtpotet samt vann evt. Pepsi Max eller Farris 

    -  Kjøttmiddag som spagetti, lasagne med speltlomper, taco på fredager 

    -  Wok med kylling eller svin 

     

    Kveldsmat 

    - Ciabatta/ brødskiver med kokt egg 

    - 2 eller 3 knekkebrød med sunt og magert pålegg 

    - Cottage cheese med lett syltetøy eller Waldens pancakesyrup








    Dette er ikke oppskrifter fra mitt kostholdsprogram, dette er mat jeg spiser daglig med inspirasjon fra bøker, fitnessbloggen og instagramsider 

    Jeg er ikke noen tilhenger av å spise lite og ofte, det er i mine øyne bare tull og vås. Vi er alle bygd forskjellig og dersom du spiser 3-4 måltider pr dag så fortsetter du med det, men bytter heller ut matvarene med sunnere alternativer og spiser mindre porsjoner (gjelder middag, stopp når du føler deg mett). Det er helt greit å ha små mellommåltider. Jeg personlig har alltid spist 3-4 måltider ila dagen og kommer aldri til å gjøre om på det, det er slik kroppen min fungerer og det er jeg fornøyd med. 

     

    TRENINGEN 

    Det er ingen hemmelighet. For å gå ned i vekt må du ut og røre på deg. Ingenting kommer gratis og i hvert fall ikke drømmekroppen, den må jobbes for! Jeg begynte å trene på mitt eget stuegulv etter siste fødsel og gjenopptok treningen på mitt lokale treningssenter et par måneder etter. Jeg gikk mye turer og når jeg skulle til trening hadde jeg med meg minstejenta som da var baby, hun var i barnepassen og det har gått fint fra dag èn, vi gikk til og fra trening totalt 6 km 3-4x i uka.

    Jeg, i likhet med veldig mange andre jenter, trente mye cardio. Jeg eide omtrent mølla og løp gjerne 7-12 km pr økt 3-4 x i uka. Jeg gikk selvsagt ned i vekt, men kroppen ble ikke noe særlig strammere. Målet mitt var å få bukt med fettet før jeg gikk over til styrketrening slik at jeg kunne bygge muskler, men jeg endret mening og fikk laget et styrkeprogram som jeg fulgte et par, tre uker inntil jeg begynte på et 9-ukers bootcamp-opplegg. Dette programmet var en god kombinasjon av hard cardio og styrke, jeg smalt til med en 4-splitt og tok meg vann over hodet, men jeg gjennomførte og fikk resultater. 

    Etter jula begynte jeg som nevnt ovenfor på et ganske tøft treningsprogram og i kombinasjon med et strengt kosthold som ikke hadde rom for utskeielser (jeg skeiet ut flere ganger likevel) gikk jeg ned ytterligere 5 kilo og ligger nå der jeg vil ligge, vektmessig.

    Jeg har lært sinnsykt mye og interessen for styrketrening ekspanderte noe som har gjort at jeg fra og med sommeren kommer til å jobbe hardt mot en eventuell fitnessdebut. Jeg har snakket med PT og kommer til å ha noen timer med vedkommende for å kvalitetssikre treningen min, rett og slett skjerpe teknikken min i forskjellige øvelser, jeg vil også få et program som et målrettet mot Bikini fitness-drømmen min og jeg ser virkelig frem til å begynne. 

     


    Dette ble lengre enn planlagt, men i stedet for å dele nøyaktig hva jeg spiser til hvert måltid og nøyaktig hva jeg trener og hvor ofte jeg trener så synes jeg det er viktig å få frem at forandringer tar tid. Det er snakk om en ganske stor omveltning i livet ditt, nemlig en helt ny livsstil. Vi er jo alle forskjellig og jeg vil påpeke at hva jeg spiser og hva jeg trener fungerer for meg, det er ikke dermed sagt det vil fungere for deg eller Ola Nordmann i gata. Jeg ser en stor og ganske lei tendens til bloggere som tipser om både det ene og det andre uten å helt ha fattet dette, vi er tross alt bygd forskjellig. Det er supert å dele oppskrifter, men jeg personlig vil ikke dele nøyaktig hvor mye jeg spiser av det ene eller det andre for jeg kan jo ikke love at det vil hjelpe akkurat deg, det er tross alt ikke snakk om noen mirakelkur, men en livsstilsendring

    missthoren

    15.05.2014 kl.23:06

    Du er utrolig flink!

    Levepositivt

    15.05.2014 kl.23:24

    Hiiiha.. Alt er mulig:)))) gikk selv ned 16 kilo med steinalder dietten, og trente en god del:) lykke til videre..

    Emilie

    16.05.2014 kl.01:02

    Så flink du er!!

    16.05.2014 kl.11:31

    Du har da gått på noka du.. ? :)

    http://workoutmom.blogg.no/1382560511_en_ny_start.html

    Lillian

    16.05.2014 kl.11:42

    Anonym: ja og det skrev jeg jo i innlegget, til gjengjeld gikk jeg ikke lenge på noka pga helseplager.

    Hanne

    16.05.2014 kl.14:26

    Du har vært veldig flink!!! :)

    Imponerende! :)

    Lillian

    16.05.2014 kl.18:32

    HANNE M. STEINNES: Takk for det :)

    Lillian

    16.05.2014 kl.18:33

    Emilie: Takk for det :)

    Lillian

    16.05.2014 kl.18:33

    Levepositivt: Det meste er mulig så lenge viljen er der. Takk for det :)

    Lillian

    16.05.2014 kl.18:33

    missthoren: Takk :)
    Skriv en ny kommentar
    Lillian

    25 år gammel 4-barnsmor som blogger om veien mot drømmekroppen.

    workoutmom Matbloggtoppen

    Kategorier

    Arkiv

    Bloggdesign

    Designmalen er kodet og designet av KvDesign
    hits