• Familieliv og trening - et innlegg rettet mot smbarnsforeldre

    Det er mange som har etterlyst et innlegg hvor jeg gr nrmere inn p hvordan jeg kombinerer trening med familielivet. Jeg kunne sikkert ha skrevet en eviglang liste med tips og rd i dette innlegget, men det gidder jeg ikke, i stedet tenkte jeg rett og slett vre brutalt rlig.

    Jeg fr ofte sprsml om hvordan jeg har tid til trene nr jeg har 4 barn og en samboer som jobber 3-skift. Svaret er sre enkelt, det er fordi jeg V I L. Jeg har alltid satt andres behov for mine egne, noe de aller fleste mdre vil kjenne seg igjen i, barna kommer frst, alltid. Mens andre p min alder var ute og festet satt jeg hjemme og bysset barn i svn og tok igjen husarbeid. Jeg var og er sjeldent ute og fester, ei heller er jeg flink til passe p f litt tid for meg selv, tid til hente meg inn etter lange dager med sutring, masing, klaging, krangling, husarbeid, lekser osv. Jeg flte jeg aldri hadde nok energi til komme meg igjenno alle dagens gjreml, i tillegg mislikte jeg det jeg s i speilet. Jeg flte meg som en stranda hvalross etter siste fdsel, alt disset og jeg var rett og slett ikke lykkelig. Jeg inns jo raskt at jeg mtte gjre noe med livsstilen min, bde p kostholds-og aktivitetsfronten. S hva gjorde jeg? Jeg tok grep.

    Jeg startet trene hjemme p stuegulvet mitt, foran tv'n med Jillian Michaels som personlig trener, jeg ble en flittig bruker av Lifesum (tidligere shape up club-appen) og loggfrte mltidene mine. Etterhvert gjenopptok jeg treningen p mitt lokale treningssenter og begynte trene 3-4 x i uka, noe jeg fortsatt gjr. Jeg har jo egentlig aldri tid til trene, det er alltid noe som kunne vrt gjort de timene jeg er borte, men jeg tar meg tid. Nr jeg trener koser jeg meg ekstremt mye, jeg fr vre meg selv fullt og helt, jeg er ikke mamma p trening jeg er Lillian. Jeg slapper av og tar den tiden jeg trenger, jeg fr tid til innhente meg og ser p treningen som "et pust i bakken", det er rett og slett blitt helt ndvendig for meg. Gjennom treningen fr jeg utlp for frustrasjon, aggresjon, glede, sinne, sorger og jeg fr mer overskudd og energi i utbytte, en vinn-vinn-situasjon.

    Drstokkmila er lang, det er kjent for de fleste, men for komme dit du vil s m du ta grep om livet ditt. Det er DU som er lsningen, hvor langt er du villig til strekke deg for n mlene dine? Jeg var villig til flytte fjell og da mtte jeg ut av komfortsonen min som en lang periode var i sofaen, under pleddet, foran tv'n, med sjokoladen i fanget. skape unnskyldninger er vi mennesker eksperter p, men det finnes faktisk ingen unnskyldning for ikke vre fysisk aktiv. Du trenger ikke medlemskap p et fancy gym, du m ikke ha de dyreste nikeskoene eller 2XU-tights for komme igang, du kan fortsatt starte prosessen IDAG selv om du t den sjokoladen til lunsj, det viktigste er at du VIL! Motivasjon og viljestyrke er det som skal til, uansett hvordan man vrir og vender p det. S hvor langt er du villig til strekke deg?

    Noen fordeler med fysisk aktivitet i hverdagen

    • Mer energi og overskudd, blir nesten som uttrykket "sex avler sex" - jo mer fysisk aktivitet i hverdagen desto mer overskudd
    • Bedre selvflelse
    • Bedre humr
    • Takler stress bedre
    • Bedre sexliv

    Maylen

    14.05.2014 kl.23:01

    Helt enig! Og det aller beste er at det skal ikke s mye til!:) Jeg har endelig tatt opp treningen igjen etter et langt og tungt svangerskap og energien jeg fr igjen for treningen er gull verd som nybakt mamma:) Jeg begynte trene lett ganske raskt etter fdselen, der jeg fulgte et program fra fysioterapeut. For noen uker siden flte jeg endelig at kroppen var klar for jobbe skikkelig, er s deilig svette litt igjen;)

    Lillian

    15.05.2014 kl.20:29

    Maylen: Nei det er faktisk ganske lett komme i form, du trenger ikke mye utstyr heller :) Det viktigste er jo at man prver! :)

    Maria

    29.05.2014 kl.09:56

    Kjenner meg igjen ja. Jeg har ogs vrt der at jeg ikke har tid til trening pga bla bla bla. Men med to unger som hyler, skriker, kranlger etc kjenner jeg at for komme meg gjennom dagene trenger jeg trene!!! F ut litt frustrasjon, vre P trening bde i kroppen og i hodet. Mlet mitt er 1-2 ganger p senter per uke, pluss at jeg gr tur m bikkjer annnenhver dag. Og jeg har innsett at den tiden m jeg ta. Jeg kunne gjort husarbeid men det bidrar bare mer til at jeg blir gal og fler at Maria er bare mamma. Pluss at jeg trener m en god venninne s det hjelper :)
    Skriv en ny kommentar
    Lillian

    25 r gammel 4-barnsmor som blogger om veien mot drmmekroppen.

    workoutmom Matbloggtoppen

    Kategorier

    Arkiv

    Bloggdesign

    Designmalen er kodet og designet av KvDesign
    hits