• Familieliv og trening - et innlegg rettet mot småbarnsforeldre

    Det er mange som har etterlyst et innlegg hvor jeg går nærmere inn på hvordan jeg kombinerer trening med familielivet. Jeg kunne sikkert ha skrevet en eviglang liste med tips og råd i dette innlegget, men det gidder jeg ikke, i stedet tenkte jeg rett og slett å være brutalt ærlig.
     

    Jeg får ofte spørsmål om hvordan jeg har tid til å trene når jeg har 4 barn og en samboer som jobber 3-skift. Svaret er såre enkelt, det er fordi jeg V I L. Jeg har alltid satt andres behov for mine egne, noe de aller fleste mødre vil kjenne seg igjen i, barna kommer først, alltid. Mens andre på min alder var ute og festet satt jeg hjemme og bysset barn i søvn og tok igjen husarbeid. Jeg var og er sjeldent ute og fester, ei heller er jeg flink til å passe på å få litt tid for meg selv, tid til å hente meg inn etter lange dager med sutring, masing, klaging, krangling, husarbeid, lekser osv. Jeg følte jeg aldri hadde nok energi til å komme meg igjenno alle dagens gjøremål, i tillegg mislikte jeg det jeg så i speilet. Jeg følte meg som en stranda hvalross etter siste fødsel, alt disset og jeg var rett og slett ikke lykkelig. Jeg innså jo raskt at jeg måtte gjøre noe med livsstilen min, både på kostholds-og aktivitetsfronten. Så hva gjorde jeg? Jeg tok grep.

    Jeg startet å trene hjemme på stuegulvet mitt, foran tv'n med Jillian Michaels som personlig trener, jeg ble en flittig bruker av Lifesum (tidligere shape up club-appen) og loggførte måltidene mine. Etterhvert gjenopptok jeg treningen på mitt lokale treningssenter og begynte å trene 3-4 x i uka, noe jeg fortsatt gjør. Jeg har jo egentlig aldri tid til å trene, det er alltid noe som kunne vært gjort de timene jeg er borte, men jeg tar meg tid. Når jeg trener koser jeg meg ekstremt mye, jeg får være meg selv fullt og helt, jeg er ikke mamma på trening jeg er Lillian. Jeg slapper av og tar den tiden jeg trenger, jeg får tid til å innhente meg og ser på treningen som "et pust i bakken", det er rett og slett blitt helt nødvendig for meg. Gjennom treningen får jeg utløp for frustrasjon, aggresjon, glede, sinne, sorger og jeg får mer overskudd og energi i utbytte, en vinn-vinn-situasjon.

    Dørstokkmila er lang, det er kjent for de fleste, men for å komme dit du vil så du ta grep om livet ditt. Det er DU som er løsningen, hvor langt er du villig til å strekke deg for å nå målene dine? Jeg var villig til å flytte fjell og da måtte jeg ut av komfortsonen min som en lang periode var i sofaen, under pleddet, foran tv'n, med sjokoladen i fanget. Å skape unnskyldninger er vi mennesker eksperter på, men det finnes faktisk ingen unnskyldning for ikke å være fysisk aktiv. Du trenger ikke medlemskap på et fancy gym, du må ikke ha de dyreste nikeskoene eller 2XU-tights for å komme igang, du kan fortsatt starte prosessen IDAG selv om du åt den sjokoladen til lunsj, det viktigste er at du VIL! Motivasjon og viljestyrke er det som skal til, uansett hvordan man vrir og vender på det. Så hvor langt er du villig til å strekke deg? 

     

    Noen fordeler med fysisk aktivitet i hverdagen 

    • Mer energi og overskudd, blir nesten som uttrykket "sex avler sex" - jo mer fysisk aktivitet i hverdagen desto mer overskudd 
    • Bedre selvfølelse 
    • Bedre humør 
    • Takler stress bedre 
    • Bedre sexliv 

    Maylen

    14.05.2014 kl.23:01

    Helt enig! Og det aller beste er at det skal ikke så mye til!:) Jeg har endelig tatt opp treningen igjen etter et langt og tungt svangerskap og energien jeg får igjen for treningen er gull verd som nybakt mamma:) Jeg begynte å trene lett ganske raskt etter fødselen, der jeg fulgte et program fra fysioterapeut. For noen uker siden følte jeg endelig at kroppen var klar for å jobbe skikkelig, er så deilig å svette litt igjen;)

    Lillian

    15.05.2014 kl.20:29

    Maylen: Nei det er faktisk ganske lett å komme i form, du trenger ikke mye utstyr heller :) Det viktigste er jo at man prøver! :)

    Maria

    29.05.2014 kl.09:56

    Kjenner meg igjen ja. Jeg har også vært der at jeg ikke har tid til trening pga bla bla bla. Men med to unger som hyler, skriker, kranlger etc kjenner jeg at for å komme meg gjennom dagene trenger jeg å trene!!! Få ut litt frustrasjon, være PÅ trening både i kroppen og i hodet. Målet mitt er 1-2 ganger på senter per uke, pluss at jeg går tur m bikkjer annnenhver dag. Og jeg har innsett at den tiden må jeg ta. Jeg kunne gjort husarbeid men det bidrar bare mer til at jeg blir gal og føler at Maria er bare mamma. Pluss at jeg trener m en god venninne så det hjelper :)
    Skriv en ny kommentar
    Lillian

    25 år gammel 4-barnsmor som blogger om veien mot drømmekroppen.

    workoutmom Matbloggtoppen

    Kategorier

    Arkiv

    Bloggdesign

    Designmalen er kodet og designet av KvDesign
    hits