• Hvordan f tid til trene i tidsklemma

    Du har kanskje tenkt tanken p starte et nytt og sunnere liv og kanskje ogs gtt til det skrittet melde deg inn p nrmeste treningssenter, du fler deg lettet og glad for n skal ting skje og kanskje er du i toppform innen sommeren, men s kommer hverdagene som et slag i fjeset. Barn skal leveres i barnehage og p skole fr jobb eller skole venter, arbeidet venter og krever sitt, barn skal hentes p skole og i barnehage, du skal hjem og lage middag og kanskje kjre barn til diverse aktiviter etter ha hjulpet til med lekser,husarbeidet venter og innen klokka er 18 innser du at du ikke har hverken ork eller tid til trene fr kvelden er omme. Du mister motet og innser at det kanskje var naivt bli medlem p treningssenteret for nr skal du egentlig f tid til trene i denne tidsklemma??

    Jeg kjenner meg godt igjen i ovennevnte situasjon, jeg har selv 4 barn i alderen 0-7 r og med en samboer som jobber 3-skift tar jeg meg selv i ofte nske at dgnet hadde flere timer, det er fullt kjr fra vi str opp til vi legger oss, no kidding. Jeg fler dagene gr slag-i-slag og av og til m jeg klype meg selv i armen for sjekke at jeg faktisk lever. Jeg bestemte meg tidligere i r, etter fdt mitt 4.barn, at jeg mtte ta meg sammen og skape rom og tid til trening. Jeg var i elendig form og hadde noen kilo for mye p kroppen, noe som ikke akkurat gjorde min fysiske form noe bedre. Jeg bestemte meg for bli mer aktiv, trille turer oftere og trene hjemmefra. Mens minstejenta sov eller satt i vippestolen sin og fulgte med p meg trente jeg for harde livet med Jillian Michaels som PT og ofte trillet vi lange turer mens de strste var i barnehagen og p skolen, passet p f gjort dette nr jeg hadde litt tid til overs, dvs jeg tok meg tid. Husarbeidet kan godt vente en halvtime eller to uten at man skal vre ndt til f drlig samvittighet, dette er noe jeg har lrt etter noen r som mamma og husmor.

    Jeg tok opp treningen p det lokale treningssenteret i mai og det var utrolig godt komme igang igjen! Jeg passet p f trent mens de strste var i barnehagen og p skolen, minstejenta hadde jeg i barnepassen mens jeg trente og det gikk veldig fint. De aller fleste treningssentre har gratis barnepass og det er et supert tilbud til alle foreldre, det finnes bde p dagtid og kveldstid. N er det jo ikke alle som er i permisjon og som kan trene p dagen, det er jo ikke slik at jeg kan trene p dagtid bestandig heller og ettersom jeg har en samboer som jobber skift er jeg avhengig av kunne planlegge dagene litt, men alt gr med litt klktighet og sunn fornuft. Jeg prver rydde tid til trening i ukedagene enten p dagen eller kvelden, alt ettersom hvordan samboeren min jobber osv. Det er ikke alltid jeg fr tid til trene og det er greit, slik er det bare og jeg tar det ikke s tungt. Det gr fint an vre i aktivitet p dager man ikke fr trent, det holder g en rask tur eller kjre et enkelt program hjemme p stuegulvet, alle monner drar sier de. Her er mine tips til hvordan man fr tid til vre i aktivitet i en hektisk hverdag:




    TRENING I TIDSKLEMMA


    • Lag en oversikt over ukedagene; avtaler, mter, aktiviteter osv - samkjr uka med din partner om du har en
    • Ha treningsty og utstyr klar dagen i forveien, p den mten sparer du litt tid
    • Har du ikke mulighet for barnevakt book time i barnepassen, p den mten binder du deg til trening selv p de dagene du egentlig ikke har lyst
    • Legg hviledagene til dager du har mye p tapeten; avtaler, mter ol.
    • Skaff deg en treningspartner, det er gull verdt p dager man egentlig ikke har lyst til trene
    • Har du ikke tid til trene utenfor hjemme let etter et passende treningsprogram du enkelt kan bruke hjemme p stuegulvet, gjerne med egen kroppsvekt som motstand
    • G en rask tur, det holder med 30 minutter - pass p f opp pulsen
    • Vr aktiv med barna, lek med de inne som ute; dans, ha putekrig, hopp p trampolina med de, vr med i akebakken, st p skyter - her er det uendelig muligheter!
    • Prv tenk p trening som egentid og en pause i en hektisk hverdag, p den mten kan man unng lage tpelige unnskyldninger ovenfor seg selv
    • Ikke f drlig samvittighet over husarbeid som skulle vrt gjort, husarbeid kan vente en halvtime eller to
    • Husk at trening gir overskudd og enerig, det hjelper utrolig mye for travle smbarnsforeldre
    • Ikke g i kjelleren eller f drlig samvittighet hvis du faktisk ikke har tid til trene den eller den dagen






    Thea

    13.12.2013 kl.23:23

    Fin blogg! :-) n har du ftt en ny leser.. Haha! <3 hvis du vil kan du jo skjekke ut min blogg legge igjen en kommentar hvis du vil! <3 hadde vrt hyggelig! :-) smygengullet.blogg.no

    Elisabeth Bentzen

    13.12.2013 kl.23:25

    Gode tips. jet trenger virkelig et spark i rompa for komme igang med treningen ;-)

    Marte

    13.12.2013 kl.23:43

    S bra innlegg! :-)

    H

    14.12.2013 kl.11:39

    Utrolig bra og motiverende innlegg!! :D

    Lillian

    14.12.2013 kl.22:39

    H: Takk for det, kjekt hre at det falt i smak :)

    Lillian

    14.12.2013 kl.22:39

    Marte: takk :)

    Lillian

    14.12.2013 kl.22:40

    Elisabeth Bentzen: S bra du syntes det var nyttige tips der, hyggelig hre :) masse lykke til med treningen, flg gjerne med p bloggen for inspirasjon og tips :)

    Lillian

    14.12.2013 kl.22:40

    Thea: takk for det :)
    Skriv en ny kommentar
    Lillian

    25 r gammel 4-barnsmor som blogger om veien mot drmmekroppen.

    workoutmom Matbloggtoppen

    Kategorier

    Arkiv

    Bloggdesign

    Designmalen er kodet og designet av KvDesign
    hits