• Kjekt vite om vektnedgang og amming

    • Publisert 09.11.2013 kl.13:43. Ligger i kategorien: Blogg

    - Dette innlegget er kopiert fra min gamle blogg, skrevet og publisert i mai, jeg har gjort noen endringer i innlegget for at det skal matche dagens situasjon-

    Etter ha vrt gravid 5 ganger i lpet av en periode p 6 r har kroppen min forandret seg mye. Fr jeg ble gravid frste gang var jeg veldig tynn, type 47 kg. Jeg la p meg en del da jeg ble gravid og har generelt lagt lett p meg i alle mine svangerskap, alt fra 16-25 kg, et resultat av et noe mindre sunt kosthold og for lite fysisk aktivitet. Jeg har pr dags dato gtt ned alle svangerskapskiloene samt noen kilo utenom som totalt blir -27 kilo. Jeg valgte endre livsstil og gikk aktivt inn for g ned i vekt mens jeg ammet minste barnet mitt. For noen stuper vekta rett ned under ammeperioden mens for andre vil den enten g opp eller st p stedet hvil, jeg var blant sistnevnte. Jeg leste mye om slanking under ammeperioden og var bevisst p at det mtte foreg gradvis, det er anbefalt ikke g ned mer enn -0,5 - 1 kg pr mned for normalvektige under denne perioden. Men hvor mye br man spise nr man ammer og hvor hardt kan man egentlig trene?

    Amming og vektnedgang

    Etter et svangerskap sitter de fleste igjen med noen kilo for mye p kroppen, disse kiloene fungerer som reservelager i forbindelse med amming. Noe av fettet p kroppen vr blir brukt til produsere melk. Nr man ammer vil man ha noe hyere forbrenning enn ellers ettersom kroppen forbruker en del energi p produsere melk, dette gir som oftest et utslag i form av vekttap for den ammende. Studier viser at en ammende vil etter noen mneder etter fdsel ha et vekttap p -0,5- 1kg pr mned, det anbefales ikke g ned noe mer enn dette for unng nedgang i melkeproduksjonen. De som er overvektige kan likevel g ned mer enn det anbefalte uten at det gr veldig hardt inn p melkeproduksjonen.

    Under ammeperioden vil de fleste fle seg mer sulten enn til vanlig, dette er et velkjent fenomen og oppleves av de aller fleste. Kroppen trenger pfyll for kunne produsere nok og nringsrik melk, derfor br det daglige kaloriinntaket ikke ligge under 1500 kcal i denne perioden. legge seg under det anbefalte daglige kaloriinntaket for en ammende kan fre til nedgang i melkeproduksjonen og vil ogs kunne frigjre miljstoffer fra mors fettvev som vil tas opp i melken. Det er forvrig viktig tenke p bde barnet og seg selv nr man gr aktivt inn for slanke seg under ammeperioden, se an barnets tilstand og husk ogs p deg selv! sulte seg ned i vekt er ingen lur id, men en livsstilsendring i form av fysisk aktivet og et sunnere kosthold er godt bde for mor og barn.

    Amming og trening

    Mange lurer p hvor hardt og hvor ofte man kan trene nr man er et vandrende melkeapparat, I flge ammehjelpen.no kan man trene s ofte man vil og s hardt man vil uten at det skal ha noe si for melkeproduksjonen, s fremst man fr nok nring i seg og nok hvile ellers. Av og til kan det hende barnet ikke vil ta brystet etter trening dersom mor har trent p seg melkesyre i kroppen, dette fordi melkesyren gr over i melken og kan gi en noe syrlig smak. Fulle bryster ved trening vil lettere kvitte seg med melkesyren enn tomme bryster, dersom du har tomme bryster fr trening og trener p deg melkesyre anbefales det melke ut 3-5 ml fr barnet legges til eller eventuelt venter en liten stund med amme. Dette ses selvsagt an i forhold til barnets reaksjoner.

    De som sliter med melkeproduksjoen br vre obs p bruk av sports-bh ettersom disse ofte gir falsk brystspreng og kan redusere produksjonen. Brystvortene br heller ikke byes til sidene i bh-en.


    Se mer p ammehjelpen.no for mer info

    Et valg

    For min del handlet det ikke bare om slanke seg og miste babykiloene, men endre livsstil. Alle burde fre et sunt/normalt kosthold og ha en livsstil som innebrer en del fysisk aktivitet i hverdagen, det er en investering i egen helse. Fremtidig helse s vel som nvrende helse. Det er hardt endre kosthold og livsstil og det er ikke gjort over natten, Rom ble ikke bygd p en dag, men ved gradvis gjre endringer, store som sm vil man bde fle seg bedre og ikke minst se fremgang. Som ammende skylder man ogs barnet sitt spise sunnere, dette gjaldt fr fdsel og det gjelder s visst ogs etter fdsel. S lenge man setter seg grundig inn i kosthold, slanking, trening og amming s er det ingen fare for melkeproduksjonen, barnets eller mors helse.


    Q: Hva synes du om slanking og trening under ammeperioden?

    Malin Amalie (livet i london)

    09.11.2013 kl.13:50

    :)
    Skriv en ny kommentar
    Lillian

    25 r gammel 4-barnsmor som blogger om veien mot drmmekroppen.

    workoutmom Matbloggtoppen

    Kategorier

    Arkiv

    Bloggdesign

    Designmalen er kodet og designet av KvDesign
    hits