• Skadelig trene under sykdom?

    • Publisert 30.10.2013 kl.16:57. Ligger i kategorien: Blogg

    Jeg vurderer ta en styrkekt p gulvet fordi samvittigheten er s drlig og rastlsheten s stor, men s lurer jeg litt p om det kanskje vil gjre vondt verre? Greit nok, formen er bedre idag enn den var i gr og dagen fr der, men jeg er ikke 100% frisk og er litt bekymra for om det vil sl tilbake p meg selv om jeg tar i for hardt n. Jeg tenker som s at nr man er syk vil ikke kroppen kunne gi 100% og da er kanskje ikke gevinsten s stor likevel, men samtidig tenker jeg at kanskje kroppen har godt av det?



    Her er noe jeg fant p nett om trening og sykdom (hentet fra trening.no)

    • Fortsett med treningen hvis tegn og symptomer er "over nakken" - som for eksempel rennende nese, tett nese, nysing eller sr hals. Vr imidlertid forberedt p redusere intensiteten av treningen hvis ndvendig.
    • Utsette treningen hvis tegn og symptomer er "under nakken" - som for eksempel brystet, hakkende hoste eller urolig mage. Likeledes, ikke tren hvis du har feber, betydelig tretthet eller omfattende muskelsmerter.
    • Hvis du velger trene nr du er syk, lytt til kroppen din. Hvis tegn og symptomer blir verre med fysisk aktivitet, br du redusere belastningen eller utsette trening litt til. Gjenoppta treningen rutine etter hvert som du begynner fle deg bedre.
    • Nr du ikke fler deg vel, er det vanskelig forutse om trening vil du fle deg bedre eller verre. De fleste kvier seg for slutte trene nr de er syke, fordi det kan vre vanskelig gjenoppta trening igjen. Men det er perioder nr du trener ved sykdom som kan vre potensielt farlige.
    • Du br aldri trene nr du har en temperatur p 38 grader C eller over. Trening ut nr du har feber kan fre til at kroppstemperaturen til stige enda hyere, kan fre til bla heteslag. En feber er en indikasjon p kroppen slss et virus. Trening kan fre til et virus invadere hjertemuskelen eller hjerteposen, posen rundt hjertet.

    Jeg har vrt feberfri i hele dag, men er det noen "regler" for hvor lenge man br ha vrt feberfri fr man gjennopptar trening? Jeg vil ikke utsette kroppen for undig stress og nsker ikke ny runde med sykdom, men jeg er s rastls at jeg holder p trne ;)


    Q: Pleier du trene nr du er syk? Hvorfor/ hvorfor ikke?

    Slittejoggesko

    30.10.2013 kl.17:06

    Jeg trener ikke nr jeg er syk og fler meg uvel, rett og slett fordi jeg ikke vil smitte andre, eller g p en ny smell etter treningskta! Men kjr p, nr du uansett er hjemme s er det ikke verre enn avbryte kta dersom du ikke er i form til det :)

    Karina Larsen

    30.10.2013 kl.17:10

    Bra innlegg :)

    karilotte

    30.10.2013 kl.17:30

    Jeg jobbet i treningsbransjen i mange r, og da hadde jeg ikke alltid valget om trene eller ikke. Skulle man ha time var det bare st p....Men det som ofte skjer om du trener nr du er syk, er at det tar lenger tid fr du blir frisk.....kroppen bruker energi p treningen, istedet for bruke energien til bli frisk. Kjenn etter hva kroppen sier.....du trenger uansett ikke ha drlig samvittighet fordi om du ikke fr trent pga sykdom...litt hvile og egenpleie gjr restitusjonen kortere.

    Jeg har lrt med rene, og trener ikke nr jeg er syk lenger....og tror det har vrt bra :-)

    God bedring!!

    Lia

    30.10.2013 kl.18:09

    Jeg trente mens jeg hadde influensa, det gikk saktere og jeg tok det med ro - men trenings skulle gjennomfres, og jeg gjorde det. Etterp slasket jeg resten av dagen=)
    gode rd :-) jeg er flink til bruke sykdom som en unnskyldning for avslapning ;-)

    johannefoto

    30.10.2013 kl.19:08

    Hei, du har meldt deg p linkerunden min og jeg har nettop kret vinneren. Ta en titt innom og sjekk hvem som vant, kanskje det ble deg :)

    Kathrine Louise

    30.10.2013 kl.19:17

    Jeg tror nok at det er viktig lytte til kroppen og se an selv om man fler om man burde trene eller ikke. Og dersom man velger trene gjerne trene litt "lettere". Alts ikke kjre p med tyngste kta nr man ikke er helt i slag :P hehe! Er snn jeg tenker i hvertfall! :)

    Lillian

    30.10.2013 kl.20:35

    Kathrine Louise: Er enig med deg :)

    Lillian

    30.10.2013 kl.20:35

    Nina: Hehehe, det tror jeg ikke du er alene om :-P

    Lillian

    30.10.2013 kl.20:36

    Lia: Skulle nske jeg hadde hatt ork til det, men imrra blir det nok ned p treningssenteret for en ny kt :)

    Lillian

    30.10.2013 kl.20:37

    karilotte: Takk for godt svar :) Skal lytte til kroppen og ta det med ro :)

    Lillian

    30.10.2013 kl.20:38

    Slittejoggesko: Det er sant, det er viktig tenke p andre ogs ikke bare seg selv. Ble en liten kt her hjemme, det fikk holde for idag s blir det kanskje en skikkelig kt imrra hvis formen holder seg :)
    Skriv en ny kommentar
    Lillian

    25 r gammel 4-barnsmor som blogger om veien mot drmmekroppen.

    workoutmom Matbloggtoppen

    Kategorier

    Arkiv

    Bloggdesign

    Designmalen er kodet og designet av KvDesign
    hits