• Where my story begins

    • Publisert 23.10.2013 kl.14:45. Ligger i kategorien: Blogg

    God ettermiddag!

    For dele reisen min mot drmmekroppen med dere er jeg nesten ndt til starte fra begynnelsen, hvor og nr jeg bestemte meg for begi meg ut p veien mot en slankere og sunnere versjon av meg selv. So here it goes ..

    16 r og gravid

    I november 2005 fant jeg ut at jeg var gravid med mitt frste barn, det kom som et sjokk og jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle takle situasjonen. Det er veldig lett sette seg inn en tenkelig situasjon fr man faktisk befinner seg i den, hva utfallet vil bli osv, men nr man frst sitter i situasjonen s er det ikke s enkelt som frst antatt. Jeg og pappaen bestemte oss for beholde og jeg fortsatte skolen og livet som fr, men med et lite liv voksende i meg. Jeg var bare 16 r og tynn som en flis, type 47 kg fordelt p 160 cm og nesten uten kvinnelige former. Vel formene og kiloene kom som lyn fra klar himmel og i lpet av svangerskapet gikk jeg opp 25 kilo. Jeg ga vel egentlig blaffen i kostholdet mens jeg gikk gravid og hadde den oppfatning at jeg spiste for to, det ble mye usunn mat i lpet av de 9 mnedene jeg gikk gravid, men jeg var ung og dum og tenkte at disse kiloene kom til forsvinne like raskt som de kom etter fdsel. S feil kan man ta.

    Etter fdselen gikk jeg ned 14 kilo i lpet av de frste 14 dagene, deretter tok det litt lenger tid fr kroppen ville gi slipp p mammakiloene. Jeg begynte trene hos fysioterapeut 2-3x pr uke i 6 mneder etter fdsel og gikk mye turer med snnen min, kostholdet var likevel ikke det beste og p kanten til usunt og vekta stoppet til slutt p 58 kg, 11 kilo unna startvekt. Jeg begynte trene for fullt da snnen min fylte 1 r og gikk ned til 56 kilo etter ha innsett at kosten mtte endres. Mlet mitt var bli bde slankere, strammere og sunnere, men brtt fant jeg ut at jeg var gravid igjen, denne gangen riktignok planlagt.

    Sommeren 2005 - fr graviditet

    20 r og tobarnsmor

    I januar 2009 kom mitt andre barn til verden og jeg var en utrolig stolt og lykkelig mor til en gutt og en jente. Jeg hadde i lpet av svangerskapet kombinert barn og graviditet med skole og var kanskje mer aktiv under dette svangerskapet enn det frste og til tross for min avhengihet og forkjrlighet for Pepsi Max la jeg p meg et sted mellom 12-16 kilo, det var jeg fornyd med. Etter fdsel gikk jeg ned til 60 kilo, men det ble nok litt for mye kos og cafturer gjennom permisjonen og vekta gikk opp til 63 og der ble den stende uten at jeg helt s meg selv som lubben.

    Men, ret etter 2.fdsel, vren 2010 fant jeg ut at jeg mtte begynne rre p meg og f bukt med mammakiloene som virket sitte som stpt fast til kroppen min. Jeg begynte g turer og noen ganger slo jeg til med en kort joggetur, jeg begynte p kosttilskuddet Bio-T og gikk ned et par kilo i lpet av kort tid. Jeg fikk blod p tann og begynte bokse utendrs, i uthuset hvor vi hadde en boksesekk hengende. I slutten av april fant jeg ut at jeg hadde blitt gravid igjen, denne gangen uplanlagt. Kroppen var i ubalanse etter ammeperiode og p-spryta s en ny graviditet kom som et lite sjokk p oss, men jeg tilpasset meg situasjonen og ble fort vant med tanken p et nytt barn. Formen var drlig i begynnelsen, men etter uke 8 merket jeg at symptomene avtok og da jeg kom overt til de magiske 12 gikk det galt, det viste seg at jeg hadde hatt en MA i svangerskapets begynnelse, men kroppen hadde ikke ftt dette med seg og fortsatte graviditeten. Jeg fikk piller med meg hjem fra sykehuset og hadde en vellykket med. abort hjemme. Tiden etter var grusom bde psykisk og fysisk, men jeg kom meg igjennom det og etter 9 uker satt en ny spire. Jeg skulle bli 3-barnsmor!


    Gravid med nr.3, august 2010


    3.gangsgravid og fremdeles uviten

    Man skulle tro at etter flere svangerskap og fdsler sitter man igjen med en viss kompetanse slik at man unngr g i samme fella som tidligere. Den gang ei. Selv om jeg var mer bevisst p kostholdet under mitt 3.svangerskap klarte jeg likevel ikke gi helt slipp p den Pepsi Maxen, den ble min beste venn og verste fiende. Jeg var ikke srlig aktiv under svangerskapet, bekkenet verket og vi bodde kronglete til ettersom vi holdt p med totaltrennovering av huset vrt. I lpet av siste mneden av svangerskapet begynte leddene verke, jeg hadde et tonn med vann i kroppen og hadde store smerter som flger av det. I motsetning til mine tidligere svangerskap hvor jeg fdte 4 og 6 dager fr tiden, gikk jeg denne gangen 5 dager over termin noe som resulterte i en strre baby. Fdselen gikk fint og jeg var raskt ute og trillet turer med barna mine. Kosten ga jeg blaffen i, dvs jeg trodde jeg spiste normalt og variert, men jeg manglet kunnskapene om hva som var sunt og normalt.


    Uke 34 med nr.3, februar 2011

    Bootcamp, PSMF, sykdom og graviditet

    I lpet av hsten 2011 hadde jeg sett meg lei av vre smlubben og ikke minst mislike meg selv, s jeg meldte meg inn p nrmeste treningssenter og begynte trene. I begynnelsen gikk det mye i kardio og jeg trente jevnlig, men plutselig forsvant motivasjonen og jeg kunne ha en treningspause p flere uker fr jeg kom i gang igjen. I mars 2012 meldte jeg meg p bootcamp, et treningsprogram som holdes av PT og gr over 6 uker hvor fokuset er g ned i fettprosent og samtidig ke muskelmassen, jeg gikk samtidig p PSMF-dietten etter tips fra en venninne og vekta gikk nedover. Midt i treningsprogrammet ble jeg sltt ut av et heftig magevirus hvor jeg ikke klarte annet enn ligge p sofaen og vri meg i smerter, noen annen form for mat enn marie-kjeks, ritz , farris og coca cola klarte jeg ikke og i lpet av de 3 ukene jeg var syk gikk vekta nedover. Det ble brtt helt stopp p treningen, egentlig ufrivillig, men kort tid etter mageviruset fant jeg ut at jeg var blitt gravid igjen, uplanlagt nok en gang. Jeg ble deprimert og ville helst forsvinne i et sort hull i bakken, men tanken p abort klarte jeg ikke leve med og jeg bestemte meg for beholde. Jeg s alt jeg hadde kjempet for etter 3.fdsel forsvinne mellom fingrene mine, hvordan skulle dette g??


    28 uker p vei med nr.4, november 2012


    24 r og 4-barnsmor!

    Mitt fjerde svangerskap var langt i fra planlagt og jeg ble rett og slett deppa ved tanken p en nytt svangerskap og fdsel, jeg slet med sterk fdselsangst og var ganske langt nede psykisk. Jeg trstespiste og ga blaffen i vekta, det resulterte i en vektktningen p 23 kilo og jeg veide brtt 82 kg som hygravid. I januar i r ble jeg mor til mitt 4 barn og p tross av 9 mneders helvete s har jeg aldri vrt lykkeligere! Jeg flte meg komplett da yngstejenta ble lagt i armene mine, verdens beste flelse uten tvil.

    Endringen

    6 uker etter fdsel bestemte jeg meg for at nok var nok og 11.mars begynte jeg den lange reisen mot en slankere og sunnere versjon av meg selv. Jeg satte meg ml, to delml og et hovedml, kuttet ned p sukker, hvete, ris, pasta og poteter samt brus og annet junk og lastet ned shape up club-appen som forvrig er genial nr man skal ned i vekt. Jeg fullammet s jeg mtte passe p at jeg ikke gikk for fort ned i vekt for det kan frigjre miljstoffer som kan komme over i morsmelken og det er uheldig for barnet. I tillegg til endre kosten begynte jeg g turer og kastet meg p 30 days shred med Jillian Michaels som PT. Formen var elendig til begynne med, men den kom seg sakte men sikkert samtidig som kiloene gradvis forsvant. Jeg s resultater tidlig og det ga mersmak s i mai tok jeg opp treningen p treningssenteret mitt. 1.3 x pr uke trente jeg cardio, jeg lp nesten 1 mil hver gang og kjente formen kom seg gradvis, men cardio er ikke nok alene s jeg fikk utviklet et styrkeprogram av PT tilpasset meg og mine ml og skulle da fokusere p dette med ml om trene 3x pr uke. Jeg hadde noen uker i forveien meldt meg p en ny runde bootcamp og fikk tildelt plass her s da mtte det andre programmet vike i en periode p 9 uker. Jeg har n fokusert p dette programmet og forskt henge med til tross for hektiske hverdager, jeg skal ikke lyve si at jeg har fulgt programmet til punkt og prikke for det har jeg ikke hatt muligheten til med syke barn og sykdom selv i denne perioden, men jeg har ftt synlige resultater og kommer til forsette med programmet en stund fremover, prve luke ut de mest effektive og beste velsene og kjre de sammen med noen av velsene fra det andre programmet mitt. Kosten var jeg flink med til begynne med, men s har den sltt sprekker inni mellom og n m jeg ta meg sammen og bli flinkere, jeg er enn noen kilo fra hovedmlet mitt som jeg skal n fr nyttr s fremover gjelder det fokusere og ha en viljestyrke av stl.


    69,9 kilo vs 58 kilo

    Q: Har du noen ml du har satt deg og hva gjr du for holde motivasjonen oppe?

    idakristana

    23.10.2013 kl.14:50

    Du er flink ass Lillian!! :) Syns du ser rbra ut n jeg, skal du virkelig mer ned?

    Lillian

    23.10.2013 kl.14:54

    idakristana: Takk, Ida :) Ja, har enn som ml g litt mer ned, men ikke mye. Nr jeg har ndd idealvekta s kommer jeg til fokusere mye mer p bygge muskler og stramme opp kroppen.

    idakristana

    23.10.2013 kl.14:56

    Skjnner, jeg bygger muskler samtidig som jeg gr ned i vekt :) 2 fluer i en smekk hehe.

    Irene

    23.10.2013 kl.16:52

    Jeg syns du ser helt utrolig ut :)

    Du skal virkelig vre stolt over dette :)

    Ida Christensen

    23.10.2013 kl.17:54

    Kjempebra jobbet! Respekt :)

    Christine Opperud

    23.10.2013 kl.22:13

    flinka lillian!! heier p deg:))

    Lillian

    23.10.2013 kl.22:35

    Christine Opperud: Takk :)

    Lillian

    23.10.2013 kl.22:36

    Ida Christensen: Tusen takk for det :) Enn et stykke g og mye mer lre, men det kommer seg :)

    Lillian

    23.10.2013 kl.22:36

    Irene: Tusen takk for det :)

    Mira

    24.10.2013 kl.13:25

    s flink!:) Kan du skrive litt om hva du spiser og trener? Hilsen fastflger

    Lillian

    24.10.2013 kl.13:54

    Mira: ja, det kan gjre :)
    Kjempebra jobbet! St p!:)

    martheeeee

    24.10.2013 kl.20:26

    kjempe braskrevet, du har en utrolig fin blogg!

    Lillian

    24.10.2013 kl.21:34

    martheeeee: Takk for det :)

    Lillian

    24.10.2013 kl.21:35

    Rachel Alexandra: Takk :)

    Line Merethe

    25.10.2013 kl.10:47

    S flink du har vrt! Jeg begynner p diett p mandag. Heldigvis er motivasjonen p topp:-) hvor trener du?

    Lillian

    25.10.2013 kl.13:48

    Line Merethe: Takk for det :) S lenge man har masse motivasjon s kommer man langt ;) Jeg trenger p FSC (family sports club) der jeg bor :)

    julie ryland

    25.10.2013 kl.17:16

    Du er kjempeflink!!! ser S BRA ut ;-)))

    Lillian

    25.10.2013 kl.21:23

    julie ryland: Tusen takk for det :)
    Skriv en ny kommentar
    Lillian

    25 r gammel 4-barnsmor som blogger om veien mot drmmekroppen.

    workoutmom Matbloggtoppen

    Kategorier

    Arkiv

    Bloggdesign

    Designmalen er kodet og designet av KvDesign
    hits